شرکت سایپا اخیراً محصول جدیدی به نام “اطلس” معارفه کرده است که بر پایه پلتفرم X۲۰۰ گسترش یافته است. این ماشین به گفتن سومین نماینده از خانواده هاچبکهای این پلتفرم در کنار خودروهایی چون کوییک و سهند به بازار اراعه میبشود.
“اطلس” به گفتن یک هاچبک شهری تازه با طراحی بهروز در جزییات بدنه، داشتن یک فضای داخلی نزدیک و تنوع گسترده در رنگها به بازار داخل میبشود. شرکت سایپا امیدوار است که این ماشین جلب دقت مشتریان خودروهای ایرانی را به خود جلب کند.
در نمای جلویی اطلس، مشاهده میبشود که از یک مجموعه چراغهای جلو با خطوطی برجسته منفعت گیری شده که به نوعی ماشین را به مدل سهند ربط خواهند داد. اما طراحی سپر جلویی این ماشین با تغییراتی دیگر نسبت به سهند، به سمت تهاجمیتر و تازهتر حرکت کرده است.
این چنین، نمای عقب اطلس نیز ناظر تغییراتی در طراحی است. مجموعه سپر و چراغها بازطراحی شدهاند و طراحی چراغهای عقب از الهامگیری از نسل دوم مدل رنو کپچر الهام گرفته است.
آخرین مطالب
- «ساپینتو» قراردادش را با استقلال امضا کرد_آیندگان
- جزئیات فعالیت های آموزشی و آزمون های دانشگاه های علوم پزشکی سرزمین اظهار شد_آیندگان
- اقتصاد در زمان جنگ: چطور از داراییهای خود در شرایط جنگی محافظت کنیم؟_آیندگان
- اتحادیه ژیمناستیک آسیا علیه جنایت؛ عکس العمل خشمگین به شهادت مظلومانه تارا ۸ ساله!_آیندگان
- ایندگان – «پنگوئن» و «بیبرادر» در شبکه نمایش خانگی_آیندگان
در کابین اطلس نیز تغییراتی تازه اعمال شده است. منفعت گیری از تریم دو رنگ و طرحی که به داشبورد مدل رنو سیمبل شباهت دارد، آن را از دیگر خودروهای پلتفرم X۲۰۰ نزدیک میکند. یکی از جنبههای دلنشین اطلس، تنوع گسترده در رنگهای حاضر در آن است. شرکت سایپا تصمیم دارد این ماشین را با رنگهای جذابی همانند سبز، آبی، قهوهای و قرمز به بازار اراعه کند و ترکیبهای دلنشین این رنگها نیز به مشتریان این محصول اراعه خواهد شد.
مشخصات فنی سایپا اطلس
سایپا با معارفه اطلس، خودرویی با پیشرانه بهروز شده را به بازار معارفه کرده است. این پیشرانه، قوت تشکیل تا ۹۰ اسب بخار را در دور ۵۲۵۰ دور در دقیقه دارد و به راننده توانایی بهتری از رانندگی اراعه میدهد. این چنین، گشتاور بیشینه آن نیز به ۱۳۷ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته است که توانایی شتابدهی و کارکرد اطلس را بهبود میبخشد.
موتور ارتقاء یافته M15 به نام M15 GSI در اطلس سایپا به کار گرفته شده است و این تغییرات در اجزای اساسی موتور اعمال شده است که به بهبود کارایی و کارکرد ماشین منجر شده است. این تغییرات عبارتاند از:
بهبود سرسیلندر و هدرز: تغییرات در سرسیلندر و هدرز موتور M15 GSI به افزایش کارکرد و توانایی شتابدهی پشتیبانی میکنند.
سیستم دریچه گاز برقی: اضافه کردن سیستم دریچه گاز برقی به موتور M15 GSI، کنترل بهتر جریان سوخت و هوا را فراهم میکند و در نتیجه بهبود کارایی و اقتصاد سوخت را تشکیل میکند.
سامانه زمانبندی متغییر سوپاپها: این ویژگی به موتور امکان میدهد تا به تنظیم زمانبندی متغییر سوپاپها بر پایه شرایط رانندگی بپردازد و در نتیجه کارکرد موتور را بهبود میبخشد.
اگرچه موتور M15 GSI هم چنان ۸ سوپاپه است و مشخصات برجستهای ندارد، اما با دقت به وزن خودروهای سری X200 و تغییرات اعمال شده در موتور، کارکرد بهتری اراعه میدهد.
سایپا اطلس به گزینههای متنوعی برای جعبهدنده از جمله اتوماتیک CVT با حالت معاوضه دستی ۶ سرعته (تیپ ترونیک) در تیپهای E و L تجهیزخواهد می بود. تیپهای G و S از جعبهدنده ۵ سرعته دستی منفعت میبرند که به علاقهمندان به رانندگی با دنده دستی امکان کنترل بیشتری را میدهد.
در عرصه تعلیق، اطلس از سیستم تعلیق مکفرسون در محور جلو و سیستم تعلیق یکپارچه با تیر پیچشی در محور عقب منفعت میبرد که به استواری و کارکرد بهتر در شرایط گوناگون پشتیبانی میکند. این ماشین از دیسکهای دیسکی در جلو و کاسههای ترمز در عقب منفعت گیری میکند. این چنین، تیپهای E و L از فرمان کمکی برقی منفعت میبرند در حالی که تیپهای G و S از فرمان هیدرولیکی منفعت گیری میکنند.
امکانات و تجهیزات اطلس سایپا
اطلس سایپا نسخه E، که جزو بیشترین تیپهای این ماشین است، با تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتری به بازار اراعه میبشود. این تجهیزات از جمله امکاناتی می باشند که توانایی رانندگی را بهبود میبخشند:
– سیستم ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخها در زمان ترمزگیری، کنترل از دست دادن کنترل ماشین را به حداقل میرساند.
– سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD): EBD به توزیع بهینه نیروی ترمز بین چرخها پشتیبانی میکند و تشکیل اعتدال در رانندگی را ضمانت میکند.
– سامانه کنترل پایداری (ESC): این سیستم در شرایط خطرناک از جمله لغزش و از دست دادن کنترل ماشین، به شما پشتیبانی میکند تا ماشین را به ایمنی بازگردانید.
– سامانه کنترل کشش (TCS): TCS با کنترل کشش چرخها در شرایط آب و هوایی گوناگون به پیشرفت در کنترل ماشین پشتیبانی میکند.
– سامانه کمکی اغاز حرکت در سربالایی (HSA): این سیستم در ارتقاء راحتی اغاز حرکت در تپهها و سربالاها به شما پشتیبانی میکند.
– کیسههای هوای ایمنی: اطلس سایپا دارای کیسههای هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو میباشد که در صورت ابراز تصادف، ایمنی شما را ضمانت میکنند.
– سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک: این سیستم برای تشکیل آسایش حرارتی دقیق در داخل ماشین و تنظیم مناسب دما منفعت گیری میبشود.
علاوه بر این، از امکانات فرد دیگر که در اطلس حاضر است میتوان به سنسور پارک، کامپیوتر سفری، چراغهای روشنایی در روز، سیستم صوتی با درگاههای USB، بلوتوث و AUX، و نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه میرورلینک و رهیاب اشاره کرد.
اطلس سایپا این چنین از سامانههای فرد دیگر همانند سامانه نمایش سختی باد تایرها (TPMS)، اتولایت (سنسور نور)، دوربین دنده عقب، دکمههای کنترلی روی فرمان، پوشش چرمی صندلیها، تنظیم برقی آینههای کناری به همراه تاشوندگی برقی، کروز کنترل، سامانه استارت دکمهای و ورود بدون کلید و سامانه PEPS، سانروف، بدنه دو رنگ، و تنظیم برقی ۲ حالته صندلی راننده به همراه گرمکن، سنسور باران، سامانه تشخیص نقطه کور (BSD) و… نیز برخوردار است.
منبع: خودروبانک
منبع