او گفت: رتبهبندی جهت ارتقا و ضمانت کیفیت نظام آموزش و پرورش میبشود. مرحله نخست رتبهبندی معلمان اجرا شد و همه معلمان رتبه خود را کسب کردند. از این به سپس، بعد از توقف ۳ تا ۵ ساله در هر رتبه معلمان برای مرحله های بعدی و کسب رتبههای تازه آماده خواهد شد.
۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست رتبهبندی
هماکنون پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تدوین آییننامه تازه رتبهبندی معلمان را بر مسئولیت گرفته است که علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از اراعه جزئیات درمورد آییننامه تازه خودداری کرد و با تشریح کلیاتی از تغییرات پیش روی رتبهبندی معلمان او گفت: احتمالا اکنون صلاح نباشد جزئیات آییننامه تازه رتبهبندی معلمان را تشریح کنم. آییننامه تازه باید فرایند تصویب را طی کند اما به طور کلی در قیاس با قبل به جستوجو ترقی کیفیت صلاحیتهای حرفهای معلمان است.
محبی با اشاره به این که رتبهبندی معلمان سپس از وقفه ۱۰ ساله در این دولت اجرا شد و نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه به آن تعلق یافت، او گفت: رتبهبندی باید به بهبود حالت معیشت و رضایت معلمان منجر بشود این چنین کیفیت نظام آموزش و پرورش را از طریق ترقی صلاحیت حرفهای معلمان بهبود بخشد.
او گفت: به علت برخی محدودیتهای قانون رتبهبندی که پافشاری داشت باید ظرف زمان ۳ ماه عملیاتی و رتبه ۹۰۰ هزار معلم تعیین بشود، در اجرا با مشکلاتی روبه رو شدیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که آییننامه تازه رتبهبندی معلمان برای مرحله ارتقا تدوین شده است که مسئولیت این کار را پژوهشگاه بر مسئولیت گرفت، او گفت: ۳ گروه پژوهشی برای این کار راه اندازی شدند که با معلمان، مسئولان و نمایندگان مجلس گفتگو کردند و مشکلات احصا شد. در نهایت، بر پایه نتایج به دست آمده، آییننامه تازه رتبهبندی معلمان تدوین شد و اکنون در مسیر بازدید و تصویب قرار گرفته است.
آخرین مطالب
- دانشمندان بریتانیایی باتری لیتیومی با قابلیت جذب کربندیاکسید گسترش دادند_آیندگان
- آموزش رایگان لینوکس از مبتدی تا حرفهای_آیندگان
- آدرس شرکت فرصت در مشهد دفتر مرکزی طراحی سایت و خدمات دیجیتال مارکتینگ
- نردبان کابل چیست و چه تفاوتی با سینی کابل دارد؟
- آیا مصرف زعفران در بارداری خطرناک است؟ حقایقی که هر مادر بارداری باید بداند!
شراکت جامعه ذینفعان در برسی
محبی در ادامه گفت: در رویکرد تازه، مراجع برسی صلاحیتهای حرفهای معلمان متنوعتر شده است، یعنی علاوه بر مدیر مدرسه و ارزیابان، مراجع تازه در اینباره نظر خواهند داد تا بتوانیم به معنی واقعی کیفیت تدریس معلمان در کلاس درس را بسنجیم و رتبهبندی در مسیر رشد معلمان قرار بگیرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در جواب به این سوال که آیا مراجع تازه شامل ذینفعان آموزش و پرورش یعنی دانشآموزان هم میبشود؟ نقل کرد: بله جامعه ذینفعان یعنی دانشآموزان، والدین، مدیر مدرسه و همکاران لحاظ شدهاند این چنین بر پایه تجارب جهانی کشورهایی که در این عرصه کار کردهاند، تغییرات خوبی در آییننامه لحاظ شده است.
برسی کارکرد معلمان در طول سال تحصیلی
محبی در جواب به این سوال که معلمان در فاز نخست رتبهبندی، معترض بودند که بیشتر از حد دچار مقاله و پژوهش شدند و معیارهای مرتبط با شغل معلمی کمتر مورد نظر می بود، او گفت: یکی از تغییرات در آییننامه تازه همین نوشته است، در فاز نخست ملاک و معیار رتبهبندی عمدتاً مربوط به مستندات می بود اما در آییننامه تازه تنوع تشکیل کردیم به طوری که کارکرد معلم در طول سال تحصیلی مورد برسی قرار میگیرد.
او همین طور گفت: آزمونهایی برای برسی کارکرد معلمان در طول سال تحصیلی، طراحی شده است این چنین مشاهده یکی از ابزارهاست، به علت آنکه محدودیت وقتی قبل را نداریم میتوان مسیر برسی را علمی و دقیق اجرا کرد./تسنیم
منبع