۸ بهمن روز جهانی لگو می بود و دادههای دیوار از بازار پررونق این اسباببازی از ابتدای امسال مشخص می کند شخصیت «بتمن» سهمی ۸۷ درصد از جستجوی فیگورهای لگو داشته است.
در ده ماه نخست امسال، ۱ میلیون بار کلمات مرتبط با انواع بازی «لگو» در دیوار جستجو شدهاند و در بین فیگورهای جستجوشده لگو، «بتمن» بالاتر از دیگر شخصیتها قرار دارد. در بین استانهای سرزمین، کاربران بوشهر، خراسان جنوبی و کرمان جدیترین مشتریهای «لگو» بودهاند.
خوب بازی کن!
۹۲ سال پیش، کریستیانسن، نجار دانمارکی، اغاز به ساختن اسباببازیهایی چوبی کرد که در واقع اولین نسل از محصولات لگو بودند. اسم «LEGO» را هم خودش ابداع کرد. در زبان دانمارکی، این چنین کلمهای وجود نداشت و او با ترکیب دو کلمه «!Leg Godt» (به دانمارکی یعنی «خوب بازی کن!») آن را ساخت. یقیناً میگویند او نمیدانست «lego» در زبانهای یونانی و لاتین معنی دارد و دست بر قضا یکی از معانیش «کنار هم چیدن» است! لگو که در اول راهش کسبوکاری خانوادگی می بود، ظرف یکیدو دهه و به خصوص با تشکیل و اراعه «آجرهای خانهسازی»اش جهانی شد. علاقمندان به این بازی در تعداد بسیاری از کشورهای جهان ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) را به گفتن روز جهانی لگو جشن میگیرند، به این علت که اختراعِ آجر لگو درست در همین روز در سال ۱۹۵۸ ثبت شد. به همین بهانه، به سراغ دادههای دیوار رفتهایم تا ببینیم حالوهوای خریدوفروش لگو در این پلتفرم در ۱۰ ماه نخست امسال چطور بوده.
بتمن، ماشین، دایناسور
در ۱۰ ماه قبل، کلمات مرتبط با لگو نزدیک به ۱ میلیون بار در دیوار جستجو شدهاند. ۸۵ درصد این جستجوها خود کلمه «لگو» به تنهایی، یا عباراتی همانند «اسباببازی لگو» یا «اسباب بازی فکری لگو» بوده.
آخرین مطالب
- تست لباس فقط با یک سلفی؛ قابلیت پرو کردن مجازی گوگل آپدیت شد_آیندگان
- گلکسی S26 زیر سایه بحران حافظه؛ تلاش سامسونگ برای جلوگیری از تأخیر_آیندگان
- لامبورگینی تمراریو با کیت بدنه دلنشین معارفه شد + عکس_آیندگان
- محتوای بزرگسالانه در ChatGPT از سهماهه اول سال ۲۰۲۶ آزاد میشود_آیندگان
- سندروم ویبره خیالی: توهم لرزش گوشی در عصر دیجیتال_آیندگان
در ۱۵ درصد باقیمانده، کلمات «بتمن»، «ماشین» و «دایناسور» بیشتر از دیگر کلمات در کنار کلمه «لگو» جستجو شدهاند. نیمی از کلماتی که در این ۱۵ درصد قرار دارند مربوط به فیگورها و شخصیتهای گوناگون داستانی، کمیک و سینمایی است. کاربران در کل ۲۰ فیگور لگو را جستجو کردهاند؛ از «باباسفنجی» و «هریپاتر» تا «نینجا» و «بتمن».
در بین این فیگورها، بتمن (با ۸۷ درصد) بیشترین سهم از جستجوها را دارد و بعد از آن فیگورهای «نینجا» و «مرد عنکبوتی» قرار دارند. این دادهها میگوید «جوکر» در نبردش با «بتمن»، حداقل در دیوار، کاملا دستوپا بسته است و میدان را به حریف دیرینهاش باخته.
اکنون فکر میکنید بتمن در کدام استانهای سرزمین محبوبتر است؟ اگر فقط به تعداد جستجوهای خالص هر استان نگاه کنیم، استان تهران در صدر است. زیاد هم دور از انتظار نیست؛ تهران بیشترین جمعیت سرزمین را دارد. اما اگر جستجوی کاربران هر استان را نسبت به جمعیت آن استان در نظر بگیریم، به ترتیب خراسان رضوی، همدان و قم بالاتر از دیگر استانها قرار دارند.
فصل داغ لگو
روال انتشار کردن آگهی لگو در دیوار کاملا ناموافق روال درس و مدرسه است. هر چه از ابتدای سال به تابستان نزدیکتر میشویم، تعداد آگهیهای انتشار شده زیاد تر میبشود و در ماههای تابستان به اوج خودش میرسد. طبعا مشتریان مهم لگو کودکان و نوجوانان می باشند و بازار این بازی هم همانند بازیهای دیگر در فصل فراغت داغتر است. برای همین هم هست که از مهر، با اغاز مدارس، مقدار انتشار کردن این آگهیها ماهبهماه افت مییابد.
لگوبازترینهای ایران
بیشترین آگهیهای لگو متعلق به کدام استانها است؟ آگهیگذاران در استانهای تهران، خراسان رضوی و البرز در ۱۰ ماه قبل بیشترین تعداد آگهی لگو را انتشار کردهاند. اکنون اگر نسبت به جمعیت هر استان هم بسنجیم، باز هم همین سه استان در صدر فهرست قرار دارند. به عبارت دیگر، تعداد آگهی لگوی منتشرشده در این سه استان فاصله قابل توجهی با دیگر استانها دارد.
از طرف دیگر، اهالی استان بوشهر مشتریهای پروپاقرصتری برای آگهیهای لگو بودهاند و به طور میانگین برای تماس با این آگهیها بیشتر از ۵ بار عمل کردهاند. سپس از آنها، به ترتیب کاربران استانهای خراسان جنوبی و کرمان در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
آجر به آجر، تخیلاتت را بساز!
احتمالا با اهمیت ترین ایده لگو این باشد که بچهها میتوانند تخیلاتشان را با آجرهای به کلمه «ساختمانسازی» به حقیقت تبدیل کنند و هیچ مانع و محدودیتی هم برایش نداشته باشند؛ یعنی بچهها حتی هنگامی خیالبافی میکنند، ربطشان با حقیقت به طور کامل قطع نمیبشود. این ایده فقط اختصاصی لگو نیست. تعداد بسیاری از اسباببازیهای «واقعی» دیگر هم کموبیش این خاصیت را دارند. فقط انگار لگو توانسته زیاد بهتر از دیگران آن را تجاری کند. با این همه، روز جهانی لگو میتواند بهانهای باشد برای آنکه فکر کنیم کودکانی که در محاصره کامل «دنیای مجازی»اند، چه امکاناتی در اختیار دارند که به قدر کافی «حقیقت» را توانایی کنند.
منبع