چندین شرکت از جمله اسپاتیفای، اپیک گیمز و Proton نامهای را به کمیسیون اروپا ارسال کردند تا نگرانیهای خود در رابطه قوانین تازه اپ استور اپل را گفتن کنند. اپل که بهگفتن یکی از «دروازهدارهای» قانون بازارهای دیجیتال (DMA) شناخته شده است، باید از ۶ مارس (۱۶ اسفند) این قوانین را مراعات کند و شرکتهای منتقد اپل استدلال کردهاند که این شرکت در برنامههای خود نهتنها قوانین را نادیده گرفته، بلکه به تمسخر آن پرداخته است.
اپل بهزودی امکان منفعت گیری از اپ استورهای جانشین، سایدلودینگ و گزینههای پرداخت شخص ثالث را در اتحادیه اروپا فراهم میکند، اما گسترشدهندگان باید با مجموعه جدیدی از شرایط تجاری آن موافقت کنند. با وجود این شرایط تازه، گسترشدهندگان برنامههایی که ۱ میلیون بار دانلود شده، بهازای هر دانلود تازه باید یک هزینه سالانه را به اپل پرداخت کنند.
در این نامه، شرکتها ادعا میکنند که ساختار تازه اپل «انگارً برای نگه داری و حتی تحکیم منفعتبرداری اپل از تسلط خود بر گسترشدهندگان برنامهها طراحی شده است»، چون «گسترشدهندگان مقداری با این شرایط ناعادلانه موافقت خواهند کرد» که بهطور بالقوه رقابت و گزینههای پرداخت جانشین را از بین میبرد.
گسترشدهندگان که تصمیم دارند مطابق شرایط جاری اپل کار خود را ادامه دهند، ناچار نیستند هزینه تازه را پرداخت کنند، اما این چنین نمی توانند برنامههای خود را در استورهای جانشین توزیع کنند. به همین علت است که در این نامه استدلال شده برنامههای اپل به گسترشدهندگان «انتخابی غیرقابل اجرا» اراعه میکند که هیچکدام «مطابق با DMA نیستند و هر دو گزینه به سادگی سنگر اپل در بازارهای دیجیتال را تثبیت میکنند.»
آخرین مطالب
جواب اپل نسبت به انتقادات
با این حال، «پیتر عجمیان»، سخنگوی اپل در بیانیهای به The Verge او گفت:
«رویکرد اپل به قانون بازارهای دیجیتال با دو مقصد ساده هدایت میشود: پیروی از قانون و افت خطرات اجتنابناپذیر و افزایشیافتهای که DMA برای کابران اتحادیه اروپا تشکیل میکند. برای هر تحول، تیمهای اپل هم چنان کاربران خود را در مرکز همه فعالیتهای خود قرار خواهند داد.»
او این چنین گفت که اپل «به همکاری با کمیسیون اروپا، جامعه گسترشدهندگان و کاربران اتحادیه اروپا درمورد تأثیرات آنها ادامه خواهد داد.»
منبع