به گزارش آیندگان
از میانه دهه ۱۳۹۰، روال تحول سلیقه مشتریان ایرانی در بازار ماشین اغاز شد؛ تعداد بسیاری از مشتریان و بهخصوص جوانان ایرانی، اکنون علاقه دارند که خودرویی برای سفرهای ماجراجویانه در اختیار داشته باشند. درنتیجه خرید پیکاپ و خودروهای شاسیبلند به گزینه ایدهآل تعداد بسیاری از مصرفکنندگان تبدیل شد. این روال تابهامروز نیز ادامه دارد و با رونقگرفتن تورهای کویرنوردی و جنگلنوردی، افراد بیشتری به خرید پیکاپ و شاسیبلند تمایل اشکار کردهاند.
تحول سلیقه مشتریان جهت شد تا خودروهایی که در آن زمان چندان محبوب نبودند، بهیکباره موردتوجه قرار گیرند. نیسان رونیز و نیسان فرانتیر (نیسان پیکاپ) که طی دهه ۱۳۸۰ چندان مقبول نبودند، یک دفعه به اسطورههای آفرودی تبدیل شدند. محبوبیت خودروهای آفرودی و وارداتی ژاپنی نظیر تویوتا لندکروزر و تویوتا پرادو نیز افزایش یافت. تقاضای مشتریان برای خرید مدلهای گوناگون پاژن و بازسازی آن همانند لندروور دیفندر کلاسیک نیز افزایش اشکار کرد.
از اواخر دهه ۱۳۹۰، خودروسازان ایرانی تشکیل پیکاپهای مونتاژی چینی را اغاز کردند تا سهمی از جیب نسل تازه مشتریان داشته باشند. بااینحال، افزایش روزافزون قیمتها از سال ۱۳۹۸ تا بحال، بر قوت خرید مصرفکنندگان ماجراجو تأثیر منفی گذاشته است. پیکاپهای دو دیفرانسیل مونتاژی اکنون بیشتر از یک میلیارد تومان قیمت دارند و تنها گزینه برای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، پیکاپهای کارکرده تشکیل دهه ۱۳۹۰ یا ۱۳۸۰ است.
راهنمای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، فروردین ۱۴۰۳:
ماشین | مدل | کارکرد | رنگ | حالت بدنه | قیمت |
فوتون تونلند بنزینی | ۱۳۹۳ | ۱۸۸٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۶۵۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
نیسان پیکاپ دو کابین | ۱۳۸۲ | ۳۲۳٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۷۷۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
فوتون تونلند بنزینی | ۱۳۹۳ | ۱۴۴٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
نیسان پیکاپ دو کابین | ۱۳۸۸ | ۳۴۰٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۹۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پیکاپ ریچ دو کابین | ۱۳۹۴ | ۲۵۰٬۰۰۰ | سفید | رنگشدگی | ۶۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
پیکاپ ریچ دو کابین | ۱۳۹۴ | ۱۸۶٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
کاپرا دو کابین | ۱۳۹۰ | ۳۲۰٬۰۰۰ | سفید | سالم | ۶۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان |
میتوان او گفت که منطقیترین گزینهها برای خرید پیکاپ با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان، نسخههای کارکرده نسل اول فوتون تونلند می باشند. نسخههایی از پیکاپ فوتون تونلند که با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان به معرض فروش گذاشته شدهاند، تشکیل نیمه اول دهه ۱۳۹۰ خورشیدی می باشند.
آخرین مطالب

دیگر گزینه حاضر برای خرید پیکاپ در این محدوده قیمتی، نسخههای کارکرده نیسان پیکاپ تشکیل دهه ۱۳۸۰ در پارس ماشین است. برخی از این خودروها توسط مالکان ارتقا یافتهاند و میتوانید بعد از خرید، برای ماجراجویی از آنها منفعت گیری کنید. اگر به خرید نسخههای سالم نیسان پیکاپ علاقه دارید اما گزینه مطلوب خود را اشکار نمیکنید، نسخه چینی این ماشین یعنی دانگ فنگ ریچ نیز گزینه مناسبی بهحساب میآید. این ماشین طی دهه ۱۳۹۰ خورشیدی جانشین نیسان پیکاپ در خط تشکیل پارس ماشین شد. آخرین نسخههای ریچ نیز توسط زامیاد به تشکیل رسیدند.
پیکاپ کاپرا نیز گزینهای مرسوم برای خرید در بازه قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان بهحساب میآید. نسل تازه این پیکاپ هماکنون توسط گروه بهمن به تشکیل میرسد و از نظر دسترسی به خدمات فنی و لوازم یدکی، سختی چندانی را توانایی نخواهید کرد. یقیناً این پیکاپ بهعلت کیفیت مونتاژ ضعیف، چندان موردتوجه خریداران ایرانی قرار نگرفته است.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع