به گزارش آیندگان
وزیر صمت در آخرین روزهای فروردین ۱۴۰۳، از امیدواری به واردات خودروهای دست دوم در سال ۱۴۰۳ خبر داد. به حرف های «عباس علی آبادی»، برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تعریف شده است.
مطرح واردات اتومبیلهای کارکرده یکی از مطرحهای پرسروصدای سال قبل می بود که با وجود تبلیغات زیاد، تا این مدت نتیجه آن در بازار ملموس نیست. درنهایت نیز واردات اتومبیل کارکرده از منبع های خارجی منتفی شد و این کار از طریق واردات خودروهای خارجی مناطق آزاد سرزمین صورت میگیرد. بهعبارتی خودروهای خارجی حاضر در مناطق آزاد سرزمین به بازار داخلی سرریز خواهد شد و بهجای آن خودروهای جدیدی داخل مناطق آزاد خواهد شد.
علی آبادی در ادامه گفتگویش با خبرنگاران افزود: «آییننامه وابسته تنظیم شده است و کار از طریق مسیر مناطق اختصاصی درحال انجام است. بازبینی در آییننامه وابسته درحال انجام است. انشاالله با کمترین عارضه و مشکل این کار انجام خواهد شد.»
واردات خودروهای دست دوم، راهی برای تشکیل توازن در بازار
بازار ماشین سرزمین بعد از ممنوعیت واردات ماشین در سال ۱۳۹۸، داخل شرایطی بحرانی شد. قیمت خودروهای خارجی طی چندسال قبل بهشدت افزایش یافت، چرا که واردات خودروهای خارجی به سرزمین ممنوع شده می بود. اثرات ناشی از این وضع به قسمتهای دیگر بازار نیز سرایت کرد؛ درنتیجه قیمت خودروهای داخلی و چینی نیز به پرواز درآمد.
بالاخره بعد از چند سال ممنوعیت واردات، در سال ۱۴۰۲ خودروهای خارجی بهصورت زیاد محدود داخل بازار ایران شدند. بااینحال واردات اندک ده هزار ماشین در سال، نمیتوانست تأثیرات جدی بر بازار و نرخها داشته باشد. تا پیش از ممنوعیت واردات اتومبیل به سرزمین، سالانه نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ هزار دستگاه ماشین خارجی به سرزمین داخل میشدند. دولت اکنون تصمیم گرفته است تا از طریق اراعه خودروهای مناطق آزاد به درون سرزمین، افتناشی از واردات خودروهای صفرکیلومتر را جبران کند؛ موضوعی که تا این مدت به حقیقت نپیوسته است.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع