به گزارش آیندگان
روز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ و در جریان جلسه وزیر صمت با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، قولهای جدیدی برای تشکیل ماشین در سال ۱۴۰۳ گفتن شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه از تشکیل یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه ماشین در سال ۱۴۰۳ سخن او گفت. این نوشته درصورت تحقق، بازار ماشین سرزمین را دستخوش تغییرات عظیمی خواهد کرد. بااینحال آیا این چنین قولای عملی است؟
این چنین بخوانید: تشکیل ماشین در سال ۱۴۰۲ هم چنان از تقاضا عقب ماند
بازدید آمار تشکیل ماشین طی چندسال تازه مشخص می کند که خودروسازان هیچگاه نتوانستهاند به قولهای اراعهشده از سوی وزارت صنعت جامه عمل بپوشانند. وزارت صمت در ابتدای سال ۱۴۰۲، وعده تشکیل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه ماشین را داد. بااینحال خودروسازان سرزمین موفق شدند تا آخر این سال، کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه اتومبیل به تشکیل برسانند. اگر وعده سال جاری را با نسبتهای سال قبل قیاس کنیم، میتوان گمان زد که در بهترین حالت تشکیل ماشین در سرزمین برای سال ۱۴۰۳ به رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
بازدید آمارهای رشد تشکیل ماشین و حقیقتهای بازار
میتوان او گفت اراعه آمارها و قولهای گوناگون در حوزه تشکیل ماشین به موضوعی روتین تبدیل شده است. به گفتن کارشناسان و فعالان حوزه ماشین، بازار اتومبیل ایران به ماهانه ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار دستگاه ماشین تازه نیاز دارد. بهعبارتی میتوان او گفت که نیاز بازار سرزمین به ماشین سالانه بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه اتومبیل است. تا وقتی که آمار تشکیل ماشین در سرزمین به این رقم نزدیک نشود، بازار ماشین به اسایش نخواهد رسید.
آخرین مطالب
باید به این مسئله اشاره کنیم که واردات ماشین حتی در بهترین حالت خود، تأثیر چندانی بر توازن بازار نخواهد داشت. به این علت پیش کشیدن نوشته واردات ماشین بهگفتن عاملی اثرگذار بر بازار ماشین، آدرس اشتباهی محسوب میشود. در بهترین شرایط بازار ماشین سرزمین طی دهه قبل و دوران پسابرجام، سالانه ۵۰ هزار دستگاه ماشین سواری به سرزمین داخل میشد. این تعداد ماشین، نزدیک به ۳ درصد کل نیاز بازار سرزمین را راه اندازی خواهند داد.
با دقت به سقوط قوت خرید مصرفکنندگان طی چندسال قبل، تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای داخلی افزایش یافته است. این نوشته کوچ تقاضا از ردههای بالاتر به تکههای میانی و پایین بازار را در پی داشت. تعداد بسیاری از افرادی که در قبل قادر به خرید خودروهای مونتاژی چینی یا وارداتی بودند، اکنون فقط میتوانند خودروهای ایرانی را خریداری کنند. بدیهی است که در این چنین شرایطی، رشد تشکیل ایرانماشین و سایپا یک عامل مهم برای تشکیل توازن در بازار محسوب میشود.
تغییرات در خودروسازان و افزایش امید مصرفکنندگان
از زمان تصدی «عباس علی آبادی» بر وزارت صمت، تغییراتی را در روش اراعه ماشین به بازار ناظر بودیم. سهمیههای گوناگون درحال حذفشدن می باشند و فرآیند تخصیص ماشین به سمت آزادسازی قیمتها پیش میرود.
از بین دو شرکت خودروساز بزرگ سرزمین، سایپا کارکرد ضعیفی را در سال ۱۴۰۲ از خود برجای گذاشت. درنتیجه کارکرد ضعیف سایپا، قیمت شاهین در بازار آزاد به دو برابر نرخ کارخانه رسید. اراعه خودروهای تازه این شرکت نظیر اطلس، سهند، آریا و کادیلا نیز زیاد کند پیش میرود. مدیران خودروسازان بزرگ سرزمین در آخر سال قبل تحول کردند که این قضیه امید به تحول روال تشکیل ماشین را افزایش داد. از نظر دیگر مشکلات حوزه تشکیل ماشین هم چنان پابرجا می باشند، به این علت میتوان او گفت که امید به تشکیل بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه ماشین در سرزمین برای سال ۱۴۰۳، به سختی مقدور خواهد می بود.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع