به گزارش آیندگان
اگر اهل گشتوگذار در فضای مجازی باشید، حتما ویدیوهای مختلفی را از حالت نامطلوب جادهها و اتوبانهای سرزمین دیدهاید. کیفیت جادههای ایران روزبهروز درحال افول است و به نظر میرسد در این بین هیچکس توجهی برای رسیدگی به این حالت ندارد. جادههای نامطلوب، یکی از عوامل افزایش استهلاک خودروها به شمار میروال. سیستم فنربندی و جلوبندی خودروها بر تاثییر برخورد با چالهها و ناهمواریها به شدت صدمه میبیند و لاستیکها نیز در زمان مختصرتری سایش اشکار میکنند.
کم شدن کیفیت جادههای ایران در مسیرهای منتهی به پایتخت
بازدید کیفیت جادههای ایران را نخست با اتوبان قم – کاشان اغاز میکنیم. این اتوبان از محورهای مواصلاتی مهم سرزمین است که شهرهای مرکزی ایران را به پایتخت متصل میکند. با وجود دریافت عوارض تردد از خودروها در ابتدای این اتوبان، کیفیت مسیر بهشدت نامطلوب است. چالههای زیاد، آسفالت پلهدار و سطح ناهموار مسیر علتآزار و اذیت رانندگان در اتوبان قم– کاشان شدهاند. روکش آسفالت این اتوبان بهطور کامل فرسوده شده است و باید نوسازی سراسری در آن صورت بگیرد؛ موضوعی که وقوع آن در شرایط جاری دور از انتظار به نظر میرسد.
یکی دیگر از جادههایی که مدام رانندگان از کیفیت آن گله دارند، محور مواصلاتی اراک – بروجرد است. این جاده بهعلت تردد زیاد خودروهای سنگین، به رسیدگی منظم نیاز دارد. حال آنکه سالها است قسمتهایی از این جاده رنگ آسفالت تازه را به خود ندیدهاند! بازسازی روکش آسفالت جاده اراک – بروجرد از سال قبل اغاز شد اما در کمال شگفتی، شرکت پیمانکار قسمتهایی از آسفالت تازه جاده را در زمستان قبل تراشید! اکنون بار دیگر اجرای روکش این تکه اغاز شده است که حاصل آن، ترافیک سنگین این محور مواصلاتی مهم سرزمین خواهد می بود. حالت نابسامان جاده در قسمت دیگر محور یعنی اراک – قم نیز ادامه دارد.
بودجهای برای بازسازی حاضر نیست!
«داریوش امانی»، رئیس سازمان راهداری، طی گفتگو با خبرگزاری ایرنا در مردادماه سال قبل، افتاعتبار را بزرگترین مانع در رسیدگی به جادههای سرزمین گفت. امانی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا او گفت: «نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راههای سرزمین که ۲۹۰ هزار کیلومتر است نیاز داریم. بااینحال فقط ۱۰ درصد این رقم دست سازمان راهداری را می گیرد.»
آخرین مطالب
به حرف های رییس سازمان راهداری و بر پایه شاخصهای استاندارد جهانی باید سالیانه چهار تا شش درصد قیمت روز یک کیلومتر راه برای نرخ استهلاک هزینه شود. بااینحال بهعلت کسری اعتبارات این رقم در ایران هزینه نمیشود.
با دقت به حرف هایهای رییس سازمان راهداری در سال قبل، مشاهدات امروزه رانندگان از حالت جادههای سرزمین و بودجههای انقباضی دولت، باید انتظار داشت که حالت جادهها در آینده نزدیک از شرایط جاری بازهم بدتر شود. به این علت به مالکان خودروهای سواری شخصی پیشنهاد میکنیم تا حد امکان از سفر با اتومبیل شخصی پرهیز کنید. اگر تصمیم سفر دارید، هزینه هنگفتی را برای تعمیر جلوبندی و فنربندی ماشین بعد از آخر سفر خود کنار بگذارید!
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع