به گزارش آیندگان
در چند سال تازه، سرزمین کره جنوبی اندوختهگذاری بزرگی بر صنعت بازیهای ویدیویی خودش انجام داده و تلاش دارد تا علاوه بر بازار بازیهای موبایلی، حرفی در بازار بازیها با بودجه کلان (AAA) هم داشته باشد. نتیجه این اندوختهگذاری در دو سال تازه نمود بیشتری داشته و پارسال گفتن Lies of P انتشار شد و امسال نوبت به Stellar Blade رسیده است. استلار بلید ابتدا با نام رمز Project Eve معارفه شد و قرار می بود عنوانی بیننسلی و مولتیپلتفرم باشد. اما اکنون بازی با همراهی و ناشری سونی و به طور انحصاری برای کنسول PS5 انتشار شده و همین نوشته مشخص می کند که استودیوی سازنده یعنی Shift Up اهداف بزرگی برای این بازی داشته است. اما سوال اینجاست که آیا Stellar Blade میتواند خودش را به گفتن یک تاثییر موفق به مخاطب ثابت کند؟ با بازدید ویجیاتو از این بازی همراه باشید.
داستان بازی Stellar Blade در آیندهای دور و در یک جهان آخرالزمانی روایت میشود. جایی که موجوداتی بیگانه به اسم نیتیبا (Naytiba) به زمین دعوا کردند و زیستگاه انسان را به تسخیر خود درآوردند. با این اتفاق، گروهی فرازمینی که به گفتن فرشتگان زمین شناخته خواهد شد، عملیات نجات این سیاره را اغاز میکنند و خودشان را به زمین میرسانند. اما این عملیات نجات، چندان خوب پیش نمیرود و اعضای مهمی از این گروه در مبارزه با بیگانگان کشته خواهد شد. بعد از یک نبرد سخت، فقط یک مبارز از مرگ در امان میماند و او فردی نیست جز ایو (EVE – که در برخی مراجع به حوا هم ترجمه میشود)؛ کاراکتر مهم داستان استلار بلید که کنترلش را برعهده داریم. حال ایو به همراه بازماندگان زمین که تعدادی اندک هم می باشند، ماموریت دارد تا با ناکامی بیگانگان، راهی برای نجات زمین اشکار کند.
افتتاحیه و دقایق ابتدایی بازی، شروعی طوفانی به همانند فیلمهای اکشن هالیوودی دارد و بازیکن در همان ابتدای کار با یک باسفایت قوی روبرو میشود و ناظر یک اتفاق مهم داستانی خواهد می بود. بعد از این اغاز طوفانی، ریتم روایی کم شدن محسوسی دارد و داستان در ادامه و به خصوص در ساعات ابتدایی، قوت روایی و کشش خودش را از دست میدهد. یکی از عوامل مهم کم شدن ریتم روایت، دیالوگنویسیهای کلیشهای، پرداخت کم به کاراکترها و یقیناً صداپیشگی ضعیف بازیگران است؛ بهطوری که به سختی میتوان با کاراکترهای بازی ربط برقرار کرد و شخصیتپردازی آنها در ضعیفترین حالت ممکن قرار دارد. یقیناً که باید اشاره کنم بعد از گذشت تقریبا ۱۰ ساعت از داستان، پیچشهایی در روایت اتفاق میافتد و بعد از این اتفاقات، ریتم روایی بهتر میشود و خط داستانی و هدفش جان تازهای میگیرد. در ساعات نزدیک به آخر بازی هم اتفاقات مهمی در بازی میافتد و بازیکن در موقعیتهای جذابی قرار میگیرد.
بازی Stellar Blade سه اندینگ متفاوت دارد و روال بازی و روایت در ساعات پایانی زیاد بهتر از قبل میشود، با این اوصاف میتوان با ارفاق نمره قابل قبولی به داستان استلار بلید داد. با این حال داستان استلار بلید آنچنان بهیادماندنی و تاثیرگذار به اندازه عنوانی همانند Nier Automata (که به وضوح منبع الهام بازی بوده است) نیست و اشکار است که سازندگان تمرکز بیشتری بر مبارزات بازی داشتند و احتمالا داستان برتری دوم بوده است. ایو به گفتن پروتاگونیست چندان کاراکتر ماندگاری نیست و کاراکتر فرعیای همانند آدام هم هیچزمان تبدیل به چهرهای بهیادماندنی نمیشود؛ اگرچه که این مورد کمتر درمورد کاراکتر لیلی صدق میکند و او شخصیت متفاوتتری نسبت به بقیه دارد و احتمالا بتوان او گفت بهترین کاراکتر بازیست. آدام و لیلی تنها به طریق Drone با ایو ربط دارند و معماها و نکات مهم مکانها را خبر خواهند داد.
به قسمت مبارزات بازی بپردازیم. در نگاه اول به نظر میآید که استلار بلید اثری هک اند اسلش است؛ اما به محض این که کنترل ایو را برعهده میگیرید، فهمید میشوید که با سیستم مبارزات متغیری طرف هستید و تازه در آنجا المانهای سولزلایک خودشان را نشان خواهند داد. طراحی مبارزات استلار بلید چیزی مابین سبکهای هک اند اسلش و سولزلایک است. درست است که این دو سبک به لحاظ ساختار طراحی کاملا روبه رو یکدیگر ایستادند اما استودیوی Shift Up توانسته مرز باریک بین این دو سبک را اشکار کند. هک اند اسلشها طبق معمول مبارزاتی سریع و متمرکز بر Combo دارند و از آنطرف سولزلایکها مبارزات کندتری دارند که زمانبندی در آنها اهمیت بسیاری خواهد داشت. مبارزات Stellar Blade در فاز دعوا کاملا سریع است و بازیکن با فراگیری برخی از فرمولها و پترنها میتواند دشمنان را به سریعترین شکل ممکن از پا دربیاورد. اما در کنار این نوشته مکانیزم دفاع، شدت مبارزات را پایین میآورد و تمرکز بازیکن را به سمت زمانبندی و دفع حملات میبرد. این نوشته وقتی اهمیت اشکار میکند که مکانیزم پرفکت گارد (Perfect Guard) نقش مهمی در مبارزات خواهد داشت؛ این مکانیزم میتواند سپر دفاعی دشمنان را از بین ببرد و سپس میتوان ضرباتی همه کننده به دشمنان بازی داخل کرد.
طراحی مبارزات بازی متفاوت از بازیهای هم سطح خودش است و این لزوما مسئله منفی محسوب نمیشود. مبارزههای بازی تقریبا جذابیت خودش را تا ساعات پایانی نگه داری میکند. از جمله ایراداتی که میتوان به سیستم مبارزات گرفت همان او گفت و گو شدت است که بازیکن را در یک حالت متناقض قرار میدهد؛ بهطوریکه نه میتوان به طور زیاد سریع به دشمنان ضربه زد و از کمبوها منفعت گیری کرد و از آن سمت، منفعت گیری از سیستم بلاک شدت مبارزات و حرکت پروتاگونیست را به شکل عجیبی پایین میآورد. باید ساعتها بازی کنید تا کلیت سیستم مبارزه دستتان بیاید و در ساعات پایانی میتوانید به خوبی از مبارزات لذت ببرید. در اینجا باید به درون (Drone) مسلح هم اشاره کنم که مبارزات از راه دور را ممکن میکند و میتوانید با انواع مهمات، دشمنان را از بین ببرید.
در کنار نوار سلامتی، یک نوار دفاعی برای ایو وجود دارد که امکان دفع ضربات را فعال میکند و در صورت از بین رفتن آن امکان دفع هیچ دعواای را ندارید و کار سخت میشود. دو نوار توانایی دیگر هم با نامهای Beta و Burst وجود دارد که به شما اجازه میدهد تا ضرباتی متفاوت و قوی به دشمنان بازی بزنید. برای ترقی این توانمندیها هم باید از درخت توانایی (Skill Tree) منفعت گیری کنید و قابلیتهای زیاد تر را فعال و ضربات را نیرومندتر کنید. بعدها هم یک توانایی دیگر اضافه خواهد شد (که بنا به دلایل داستانی از نام بردن آن معذوریم!) که میتواند کاراکترتان را برای زمان کوتاهی داخل یک فاز قوی کند و دشمنان را بیرحمانه از پای دربیاورد. وجود این نوارهای توانایی، پشتیبانی بسیاری به متنوع بودن مبارزات بازی کرده و تازگی آن را تا انتها نگه داری خواهد کرد.
یقیناً که Stellar Blade چندان هم توانایی راحتی نخواهد می بود. بعضی اوقات اوقات امکان پذیر گذر از باسفایتها زیاد سخت و چالشبرانگیز باشد. بازیکنان میتوانند برخلاف زیاد تر بازیهای سولزلایک، سیستم درجه سختی بازی را تحول دهند و به شکل راحتتری از سد دشمنان گذر کنند. یقیناً بازی ایده جالبی در حالت Story Mode اراعه میدهد و بازیکنان باید در یک بازه وقتی مختصر از Perfect Guard و Perfect Parry منفعت گیری کنند (چیزی به همانند QTE) وگرنه باز هم از دشمن ضربه میخورد. اینکه سازندگان حتی در درجه سختی آسان هم بار چالشبرانگیز بازی را نگه داری کردند، اتفاق جذابیست. در اینجا باید به طراحی زیاد خوب باسفایتها هم اشاره کنم؛ به طور کلی در Stellar Blade چهارده باسفایت وجود دارد که هرکدام از آنها طراحی منحصر به فردی دارند و از جمله نکات مثبت بازی محسوب میشود.
زیاد تر دشمنان بازی مشابه با اقلیمهایی که در آن قرار دارید طراحی شدند. به طور کلی در Stellar Blade هشت مکان متفاوت وجود دارد که هرکدام به لحاظ اقلیمی با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از این مکانها، شهر زایان (Xion) است که تقریبا میتوان آن را هاب مهم بازی دانست. در این شهر، میتوانید ماموریتهای فرعی را اغاز کنید و با افراد حاضر در آنجا تعامل کنید یا از فروشندگان، وسایل موردنیازتان را خریداری کنید. متاسفانه یکی دیگر از ایرادات بزرگ، بیروح بودن شهر و شکل رباتگونه انپیسیها است. بازیکن میتواند با انپیسیهای شهر تعامل داشته باشند اما آنها در جواب شما، یک دیالوگ زیاد ساده و خالی از روح خواهند او گفت. ماموریتهای فرعی هم فقط به اشکار کردن آیتمها در مکانهای دیگر خلاصه میشود و تنوع چندانی ندارد؛ یقیناً که برخی از آنها، تمرکز بیشتری بر داستان داشته اما کلیت آنها هم به اشکار کردن یک آیتم خاص خلاصه میشود و سازندگان ایدهای عمیقتر و متفاوت برای این قسمت اجرا نکردند.
اما مشکلات طراحی جهانهای بازی فقط به شهر زایان خلاصه نمیشود. در بازی دو نقشه نیمه جهانِ باز (Semi Open World) هم وجود دارد که بازیکن میتواند آزادانه در آنها گشت و گذار کند و ماموریتهای فرعی را پیش ببرد و حتی برخی از باسفایتها را ناکامی دهد. یکی از مشکلات بزرگ این است که فاصله بین نقاط مهم نقشه زیاد زیاد است و بازیکن جز ناکامی دادن دشمنانی که در سر راه می باشند، هیچ فعالیت فرد دیگر برای انجام دادن ندارد. فاصلهی برخی از این نقاط بهقدری زیاد است که به تنهایی میتواند انگیزه بازیکن برای به انجام رساندن ماموریتهای فرعی را از بین ببرد. نقشههای جهانهای باز بیعلت بزرگ و پوچ است. سازندگان میتوانستند با طراحی یک وسیله نقلیه رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر را دلنشینتر کنند. یقیناً که کوچکتر کردن نقشه و مقصدمند بودن گشت و گذار در محیط هم از جمله مواردیست که میتوانست به قسمت اکسپلورینگ پشتیبانی بسیاری کند و جهان بازی را پویاتر کند.
از دیگر المانهای سولزلایکی که در بازی وجود دارد، کمپها می باشند که در حقیقت همان نقش بونفایر در سری دارک سولز را اجرا میکنند. به طوریکه با فعال کردن این کمپها، نوار سلامتی شما مجدد پر میشود، همه دشمنان ریاسپاون خواهد شد و یقیناً مکانهایی برای ذخیرهسازی و فست تراول به وجود میآورد. این چنین در این مکان میتوانید مهمات خریداری کنید و توانمندیهای کاراکتر را ارتقا دهید.
زمان زمان بازی
داستان مهم: ۲۵ ساعت
۱۰۰ درصد: ۵۰ الی ۶۰ ساعت
از طرفی سیستم Fast Travel بازی هم به شکل عجیبی در بازی پیاده شده است. به طور مثال اگر بخواهید از شهر زایان به نقطهای از نقشه مکان Wasteland بروید، باید ابتدا به این مکان بروید و از طریق کمپهای آنجا به نقطه دلخواهتان سفر کنید. از دیگر اتفاقات شگفت این است که بازیکن در همه زمان به نقشههای دیگر لوکیشنها دسترسی ندارد و فقط در صورت وجود در آن مکان میتواند نقشه بازی را مشاهده کند. این در حالیست که استلار بلید به گفتن یک تاثییر نسل نهمی انتشار شده و قاعدتا کنسول PS5 این توانایی را دارد مکانهای یک محیط متفاوت را به شکل سریعی پردازش کند. یقیناً این از مواردیست که با انتشار کردن یک آپدیت هم میتواند به بازی اضافه شود.
در طول بازی هم با پازلها و معماهایی روبه رو میشوید که اکثر آنها به شکل خوبی طراحی شده و همه انها متنوع می باشند. برخی از پازلها هم واقعا درگیرکننده می باشند و میتوانند ذهن شما را به چالش بکشند. برخی از معماها هم وجود دارد که باید با منفعت گیری از محیط، جواب آنها را بهدست بیاورید. به طور کلی میتوان او گفت که تنوع و طراحی پازلها به شکل خوبی انجام شده و مسئله مثبتی در طول توانایی محسوب میشود.
بازی به لحاظ فنی، هیچ مشکل بزرگی ندارد و با تاثییر کمنقصی طرف هستیم. سازندگان از موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ برای ساخت بازی منفعت گیری کردند و کاملا سربلند می باشند و با محیطهای قشنگ و نمودهای بصری خوبی طرف خواهیم می بود. از دیگر موارد فنی فیزیک بسیار اجسام و کاراکتر است. از بارزترین مثالهایی که میتوان به آن اشاره کرد، فیزیک موهای کاراکتر ایو است که به شکل خوبی طراحی شده است. در کنار این نوشته بازیکنان میتوانند کاراکتر ایو را کاملا شخصیسازی کنند و لباسهای بسیاری را برای او آزاد کنند.
این چنین Stellar Blade سه آپشن گوناگون برای اجرا کردن بازی در اختیارتان خواهد گذاشت. مود پرفورمنس فریم ریت بازی را به ۶۰ ارتقا میدهد و مود Fidelity هم فریمریت را به ۳۰ فریم افت و قسمتهای گرافیکی بازی را ارتقا خواهد داد. در این بین یک آپشن به نام Balance هم وجود دارد که توانایی بازی را روی فریمریت ۴۵ ممکن میکند و برخی از امکانات گرافیکی بازی را فعال میکند. وجود آپشن سوم، مثالی جدیدی از اجرا کردن بازیها می بود و یقیناً از آنجا که با بازی سریعی طرف هستیم، توانایی بازی روی مود فیدلیتی تقریبا غیرممکن است.
موسیقیهای بازی همخوانی بسیاری با فضای داستانی دارد اما نمیتوان ترانهای از آن یافت که بتواند برای همیشه ماندگار باشد. اما موسیقی باسفایتها ریتم خوبی با مبارزات اشکار میکنند و در کل کاری که باید را به خوبی انجام میدهد.
بازی Stellar Blade اثری شگفتانگیز و تازه نیست و حتی به سختی میتوان آن را یک تاثییر کاملا نسل نهمی دانست. با این حال این بازی تلاش بسیاری میکند با الهاماتی که داشته، تاثییر متغیری باشد و تلاش دارد حال و هوای خاص خودش را داشته باشد و به نظرم در این کار موفق شده است. اگرچه که بازی میتوانست زمان زمان کمتری هم داشته باشد اما حس میکنم تگ هفتاد دلاری بازیهای نسل نهمی علتشده تا سازندهها ایدههایی را در نظر بگیرند که اجرا کردن آن به توانایی و زمان بیشتری نیاز داشته است. استلار بلید یک تاثییر خوب است اما هم چنان جای بسیاری دارد که به تاثییر بهتری تبدیل شود. بازی فراز و نشیبهای بسیاری را طی میکند تا به خط آخر برسد؛ اما هم چنان امکان پذیر که مخاطب خاص خودش را داشته باشد و به دل تعداد بسیاری بنشیند و به همان اندازه امکان پذیر به اثری ناامیدکننده تبدیل شود.
این بازی با دقت به کد ارسالی ناشر Sony Interactive Entertainment برای ویجیاتو بر کنسول PS5 بازدید شده است.
خلاصه بگم که…
استلار بلید بازی خوبیست اما میتوانست بهتر هم باشد. بازی فراز و نشیبهای بسیاری را میگذراند اما با وجود ایرادات و مشکلاتی تاثیرگذار، توانایی سرگرمکننده و متغیری را در اختیار شما میگذارد.
میخرمش…
این بازی، اثری سرگرمکننده و چالشبرانگیز است و با الهاماتی که از عناوینی همانند نیر و سولزلایکها داشته، تلاش کرده تا یک تاثییر متفاوت نسبت به هم سطحهای خودش باشد. اگر جستوجو یک بازی اکشن پر زد و خورد و نسبتا سخت میگردید، این بازی برای شما است.
نمیخرمش…
نظر این بازی با قیمت هفتاد دلار مقداری دشوار است و احتمالا با یک تخفیف خوب قیمت خرید داشته باشد. بازی حال و هوای خاص خودش را دارد و تواناییای سخت و چالشبرانگیز خواهد می بود. اگر با این موارد مشکل دارید، باید از خیر خریدش بگذرید.
-
امتیاز ویجیاتو۷۵ - امتیاز کاربران
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع