به گزارش آیندگان
در «سینما زاویه» نقل شد؛
امروز جوانان ما با سریالهای تلویزیون ربط برقرار نمی کنند
مدیر پردیس سینمایی آزادی : چرا فکر میکنیم جوان دهه هشتادی که تازه ترین سریالهای دنیا را میبیند، به تماشای این سریالها که با برچسب روشنفکری و استاندارد به شدت نازل، تشکیل شده اند، مینشیند؟
تاریخ : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸
نوروزی در ادامه گفت: سینما، تلویزیون و پلتفرمها اختراع ما نیستند و ماهیت آنها نیز سرگرمی است. نمیشود از چیزی که ماهیتا ویژگیهای خود را دارد، توقع فرد دیگر داشته باشیم. هنر ما این است که از دالان سرگرمی، معنی را منتقل کنیم. ما هم در تحلیلهای روشنفکری و هم در تحلیل های انقلابی، ماهیت سرگرمی را نادیده میگیریم.ما مرجیعت خودمان را در تشکیل از دست دادیم. چرا فکر میکنیم جوان دهه هشتادی که تازه ترین سریالهای دنیا را میبیند، به تماشای این سریالها که با برچسب روشنفکری و استاندارد به شدت نازل، تشکیل شده اند، مینشیند؟
مدیر پردیس سینمایی آزادی با گفتن این که تعداد آثار خوب پلفترمها زیاد کم است، او گفت: سال ۶۸ زیر بمباران جنگ، ۸۲ میلیون بلیت سینما در ایران فروش رفت؛ اکنون این عدد رویاست. ما مرجعیت خودمان را در تشکیل از دست دادیم. چرا فکر میکنیم جوان دهه هشتادی که تازه ترین سریالهای دنیا را میبیند، به تماشای این سریالها که با برچسب روشنفکری و استاندارد به شدت نازل، تشکیل شده اند، مینشیند؟
این مدیر سینمایی با اشاره به دوران طلایی تلویزیون او گفت: انبوهی از نهادهای رنگارنگ با بودجه های میلیاردی میتوانستند پیش از تشکیل پلتفرمها، ماهیت خود را تثبیت کنند و اجازه ندهند این چنین فضایی شکل بگیرد. در این فضایی که پلفترمها را نقد میکنیم و ضعفها را شناسایی میکنیم، باید به خودمان هم یک سوزن بزنیم.
نوروزی افزود: ما هر چه از ماموریت های خود دوری میکنیم، یادمان میرود که یک گستره ۸۵ میلیونی در ایران داریم و این تنوع فرهنگی را به رسمیت نمیشناسیم. هنگامی صداوسیما به کارکرد مهم خود بازگردد، هیچ محلی برای عرضاندام غیر نمیماند.
عبدالعلیزاده دیگر کارشناس این برنامه با گفتن این که دوره خلوتشدن خیابانها با پخش سریال قبل، او گفت: هر زمانهای اقتضائات خاص خود را دارد، در آن زمان یک بار سریال پخش میشد و همه ناچار بودند آن را ببینند؛ الان فوتبال هم خیابان را خلوت نمیکند.
نوروزی نیز افزود: مشکل ما همین تفکیک است؛ میگوییم بخشی از جامعه به طوری و بخشی از جامعه به گونه فرد دیگر است. برای بخشی از جامعه حکم صادر میکنیم که امکان پذیر به مبانی اعتقادی بیدقت باشند و آنها را به رسانههای بیرونی تقدیم کنیم. بخشی نیز معتقدترند و میخواهیم برای آنها در داخل تاثییر تشکیل کنیم. ما باید با به رسمیتشناختن سرگرمی، یک زنجیره تشکیل گسترده محتوا برای همه اقشار داشته باشیم. ما مخاطب را دودستی تقدیم سکوهای خارجی کردهایم.ما باید با به رسمیتشناختن سرگرمی، یک زنجیره تشکیل گسترده محتوا برای همه اقشار داشته باشیم. ما مخاطب را دودستی تقدیم سکوهای خارجی کردهایم
این مدیر سینما ضمن قیاس مخاطبان در سالهای تازه گفت: ما باید دلواپس باشیم که مخاطب از فضای رسمی رفته است. مخاطب من در سال ۹۷ با مخاطبی که در سال ۱۴۰۳ دارم، زیاد فرق دارند. مرجعیت تشکیل و سرگرمی، به خارج از فضای سرزمین منتقل شده است و این دلواپس کننده است.
علی عبدالعلیزاده با اشاره به این که پلتفرمها در نبوده است قوانین و ترک فعل نهادهای رسمی همانند وزارت ارشاد به این حالت دچار شدهاند، او گفت: آنچنان برای نظارت بر پلتفرمها غفلت صورت گرفت که در نهایت صداوسیما موظف شد بر پلفترمها نظارت کند. هنگامی میگوییم تهدید، یعنی غفلت کردیم و درصد خطای آن بالاست. فردی در ایران دوست دارد فرزندش را در فضای فرهنگی سرزمین خود رشد بدهد و حاکمیت هم موظف است برای او یک فضای امن فرهنگی تشکیل کند.
به گزارش ایرنا ، وی در نهایت او گفت: این خطرناک است که ما با با اتفاقهای مهم سهلانگارانه برخورد کنیم. ما اندازه خطر را نمیدانیم و باید کاری کنیم خانواده ایرانی بداند که مقدار خطر چه قدر است، نه آنکه کلا آن را کنار بگذارد. اگر بخواهیم سبک زندگی ایرانی را نگه داری کنیم، باید با نظارت آثار پلتفرمها را تماشا کنیم.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر
منبع