به گزارش آیندگان
نتایج آخرین نظرسنجی «ایسپا» مشخص می کند فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ در شهریور ماه ۱۴۰۱ تاثییر چندانی روی منفعت گیری کاربران از اینستاگرام نگذاشته اما علتکاهش تعداد کاربران واتساپ شده است. در نظر دیگر، فیلترینگ علتجهش قابل دقت کاربران «ایتا»، «بله» و «روبیکا» شده است. مطابق این نظرسنجی، اینستاگرام هم چنان و با وجود فیلترینگ، محبوبترین پلتفرم اجتماعی در ایران است.
به گزارش دیجیاتو، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، طی این نظرسنجی از ۳۹۹۰ نفر از ایرانیان بالای ۱۸ سال در مناطق شهری و روستایی، در روزهای ۲۰ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ به شکل حضوری در رابطه با منفعت گیری از مطلبرسانها و شبکههای اجتماعی سوال کرده است.
زور فیلترینگ به کاربران نمیرسد
نتایج این نظرسنجی مشخص می کند تعداد کاربران اینستاگرام و واتساپ در آخر دولت دوازدهم به بیشترین مقدار از آذرماه ۹۴ رسیده می بود.
۷۱.۴ درصد از شرکتدهندگان در نظرسنجی ایسپا، در تیرماه ۱۴۰۰ از واتساپ و ۵۳.۱ درصد از اینستاگرام منفعت گیری میکردند. ۴۰.۴ درصد نیز کاربر تلگرام بودند اما بعد از آن تیرماه ۱۴۰۰ روال نزولی اغاز شد.
نزدیک به یک سال بعد از آن یعنی شهریورماه ۱۴۰۱، با فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ، محدودیتهای اینترنتی نیز شدت بیشتری اشکار کرد. دادههای ایسپا مشخص می کند این اتفاق نه تنها علتسقوط کاربران اینستاگرام و تلگرام نشده بلکه کاربران این دو پلتفرم بیدقت به فیلترینگ، روال رشد خود را طی کردهاند.
اکنون ۵۰.۶ درصد از کاربران از اینستاگرامِ فیلترشده منفعت گیری میکنند، عددی که فاصله چندانی با اوج این شبکه اجتماعی در تیرماه ۱۴۰۰، وقتی که فیلترینگی در کار نبوده است ندارد.
تلگرام که از فروردینماه ۹۷ در ایران فیلتر است نیز این چنین وضعیتی دارد. با رشد کاربران واتساپ در ایران در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، کاربران تلگرام در حال ریزش بودند تا جایی که در خردادماه ۱۴۰۱ تنها ۳۱.۶ درصد از افراد از تلگرام منفعت گیری میکردند، اما وقتی که واتساپ فیلتر شد دیگر منفعت گیری از مطلبرسان پرایراد متا منطقی نبوده است و کاربران ترجیح دادند تلگرام را جانشین آن کنند. اکنون این مطلبرسان در حال بازپسگیری جایگاه قبل خود است و ۳۹.۳ درصد کاربران در شهریورماه ۱۴۰۳ از آن منفعت گیری میکنند.
مطابق نظرسنجی ایسپا، بعد از این که واتساپ فیلتر شد تعداد بسیاری از مردم زحمت اتصال با فیلترشکن به آن را تحمل نکردند. در حالی که خردادماه ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۱ درصد کاربران از واتساپ منفعت گیری میکردند، این نسبت اکنون به ۳۳.۳ درصد سقوط کرده است.
دوپینگ مطلبرسانهای ایرانی با فیلترینگ
روال رشد سه پلتفرم بله، ایتا و روبیکا مشخص می کند این پلتفرمها در طول سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۱ نتوانستهاند نظر مردم را چندان به خود جلب کنند تا این که شدت گرفتن فیلترینگ در شهریورماه ۱۴۰۱ به پشتیبانیشان آمده است.
خردادماه ۱۴۰۱، بله ۲.۲ درصد، ایتا ۴.۶ درصد و روبیکا ۵.۷ درصد کاربران را جذب کرده بودند اما بعد از شهریورماه ۱۴۰۱، روال رشد کاربرانشان جهشی معنادار یافته است.
اکنون ۹.۷ درصد کاربران از بله، ۲۸.۹ درصد از ایتا و ۲۸.۵ درصد از روبیکا منفعت گیری میکنند.

دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر