به گزارش آیندگان
در نشست «آینده آموزش با نوآوریهای دیجیتال» که به مناسبت روز جهانی فناوریهای آموزشی برگزار شد، «صائبه سلوکی»، رئیس کمیسیون آموزش و منبع های انسانی نصر سرزمین، مقاومت ذینفعان مهم نظام آموزشی را بزرگترین مانع بر سر راه ورود نوآوریهای دیجیتال به حوزه آموزش معارفه کرد.
کمیسیون آموزش، پژوهش و منبع های انسانی سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران ۲ مهر به مناسبت روز جهانی فناوریهای آموزشی، نشستی با گفتن «آینده آموزش با نوآوریهای دیجیتال» را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار کرد.
این نشست با وجود مدیران ارشد سازمانهای دولتی و خصوصی، فعالان عرصه فناوری و آموزش و متخصصان حوزه دیجیتال، چالشها و زمانهای آموزش در عصر دیجیتال را بازدید کرد. در این اتفاقات، پنل با محوریت سخنرانیهای کلیدی، معارفه روندهای جهانی و بازدید تأثیر فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، حقیقت مجازی و افزوده، بلاکچین و اینترنت اشیا بر آینده آموزش برگزار شد.
قسمت خصوصی واسطه ترکیب آموزش و فناوری
«علی حکیم جوادی»، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای سرزمین، در این نشست بر الزام تواناییمحور شدن آموزشها پافشاری کرد. وی با اشاره به تغیرات سریع بازار کار، خاطرنشان کرد شغلهای آینده نیازمند تواناییهایی می باشند که اکنون کامل شناختهشده نیستند.
او این چنین به اهمیت منفعت گیری از فناوریهای نوین همانند چتباتها در هوشمندسازی آموزش و نقش دانشگاهها در پرورش نیروی متخصص اشاره کرد: «باوجود این که امکانات موردنیاز در بازه وقتی کرونا و تعطیلی مدارس فراهم شده می بود، اکنون هیچ منفعت گیریای از آنها نمیشود و مجدد به همان راه حلهای قدیمی بازگشتهایم. در واقع قدم بعدی را برنداشتهایم. الان زمان آن است که از فناوریهایی همانند چتباتها در هوشمندسازی آموزش منفعت گیری کنیم. در این بین دانشگاهها هم باید بهگفتن واسطه عمل کنند.»
«عمران عباسکالی»، عضو کمیسیون آموزش مجلس، در این نشست به چالشهای حاضر در حوزه آموزش و فناوری پرداخت. وی با اشاره به افتنیروی انسانی در سیستم آموزشی سرزمین، او گفت: «مشکلاتی همانند افت۱۷۵ هزار نیروی انسانی در سیستم آموزشی هم چنان ما را دچار کرده و توانایی حل سادهترین مشکلات آموزشی را نداریم.»
«نصرالله جهانگرد»، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز در سخنانی به همخوانی نداشتن سند آموزش و پرورش با سند گسترش سرزمین اشاره کرد: «سند آموزشوپرورش با سند گسترش سرزمین همخوانی ندارد. برای پیشروی در راستای گسترش، باید آموزش نیروی انسانی مسلط به فناوری را در دستور کار قرار دهیم.»
وی بر الزام برتریبندی آموزش نیروی انسانی مسلط به فناوری برای پیشرفت سرزمین پافشاری کرد و درمورد نوشته اقتصاد آموزشی و لزوم حذف هزینههای اضافی برای دسترسی عادلانه به آموزش باکیفیت گفت.
مقاومت ذینفعان در برابر پیشرفت سیستم آموزشی سرزمین

صائبه سلوکی، رئیس کمیسیون آموزش و منبع های انسانی نصر سرزمین، در نشست آینده آموزش با نوآوریهای دیجیتال، بر الزام همکاری همه ذینفعان برای تحول در آموزش پافشاری کرد. وی با اشاره به شدت بالای تغییرات در حوزه فناوری، خواستار هماهنگی زیاد تر بین سیاستهای آموزشی، فناوریهای نوین و نیازهای اجتماعی شد.
سلوکی مقاومت ذینفعان مهم نظام آموزشی در برابر تحول را یکی از مانع ها مهم نوآوریهای دیجیتال دانست: «ما به همکاری همه ذینفعان مهم این حوزه نیاز داریم و برای رسیدن به هماهنگی و جلوگیری از تصمیمگیری ناهماهنگ، باید بین سیاستهای آموزشی، فناوریهای نوین و نیازهای اجتماعی یک ربط همهجانبه برقرار شود.»
وی این چنین آمادهسازی دانشآموزان و دانشجویان برای بازار کار آینده را یکی از اهداف کلیدی نوآوریهای دیجیتال گفت. به حرف های سلوکی، هماندیشی با صنایع و کارفرمایان میتواند به تطابق آموزش با نیازهای واقعی بازار کار پشتیبانی کند.
سلوکی در ادامه به چالشهای عدل آموزشی در عصر دیجیتال اشاره کرد و افزود که فناوریها اگر بهدرستی برنامهریزی نشوند، میتوانند شکافهای آموزشی را عمیقتر کنند: «فناوریهای دیجیتال میتوانند دسترسی همگانی به آموزش را بهبود ببخشند اما درصورت برنامهریزی نامناسب، شکاف آموزشی بین طبقات میتواند عمیقتر هم بشود. هماندیشی با صنایع و کارفرمایان میتواند به تطابق آموزش با نیازهای واقعی بازار کار پشتیبانی کند.»
در آخر، سلوکی بر لزوم طراحی و اجرای تغییرات پایدار در سیستم آموزشی پافشاری کرد که بتواند به چالشهای متنوع آموزشی جواب دهد.
افتاندوخته، بزرگترین مانع تحول آموزش

شهاب جوانمردی، نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران، در این نشست به یکی از بزرگترین مانع ها پیش روی تحول آموزش در سرزمین اشاره کرد؛ افتاندوخته اجتماعی. وی معتقد است فقدان اندوخته اجتماعی علتشده تغییرات موردنیاز در سیستم آموزشی کند پیش برود.
جوانمردی ۲ رویکرد مهم برای گسترش فراگیری آموزشی را نقل کرد: «یا باید همانند قبل بهجستوجو ادامه روش سنتی تقسیم منبع های که به یک عدل توزیعی سطحی منجر میشود، باشیم یا این که با توانمندسازی افراد جامعه برای تشکیل جریان مستمر یادگیری، جریانی ماندگار را در سرزمین تشکیل کنیم. این کار هم فقط با توانمندسازی آموزشی و برقراری عدل آموزشی اتفاق میافتد.»
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران به نقش کلیدی فناوری در گسترش فراگیری نیز اشاره کرد اما هشدار داد منفعت گیری از فناوری بدون تحول رویکردهای سنتی، به نتیجه مطلوب نخواهد انجامید: «ابتدا باید قضیه خود را در فراگیری آموزشی بازتعریف کنیم و آن را با سیاستگذار به اشتراک بگذاریم و سپس ببینیم فناوری در سطح سیاستگذاری، راهبری، محتواهای مشابه و برسی، چه نقشی را میخواهد ایفا کند و بعدازآن فعالان صنعت مشابه با آنُ خدمات و محصولات را اراعه کنند.»
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر