به گزارش آیندگان
برق دزدی ماشین به معنی مصرف نادرست قطعات از برق باتری ماشین زمان خاموش بودن موتور است. اگر باتری ماشین زیاد سریع تخلیه میشود، به گمان زیادً یک یا چند قطعه بیعلت درحال مصرف برق می باشند. ضعیف شدن نور چراغها، دیر استارت خوردن، ریپزدن موتور و… امکان پذیر جزو نشانههای برق دزدی ماشین باشند. در این نوشته از دیجیاتو، نگاهی به علائم برق دزدی ماشین خواهیم داشت و شما را با نشانههای برق دزدی ماشین آشنا می کنیم. این چنین با پیگیری علائم فهمید خواهیم شد برق دزدی ماشین از کجاست و چطور میتوان برق دزدی ماشین را رفع کرد. با ما همراه باشید.
نگاه اولیه به برق دزدی ماشین
بعد از خاموشکردن ماشین، سیستم احتراق جریان برق را از موتور قطع میکند اما اتصال باتری قطع نمیشود. به این علت قطعاتی وجود دارند که از برق باتری منفعت گیری میکنند. بخشی از این مصرف برق برای روشن نگهداشتن ساعت ماشین، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و… ملزوم است. باتری انرژی این اجزا که زیاد تر از چند میلیآمپر نیست، را فراهم میکند.
مقدار طبیعی تخلیه باتری برای خودروهای تازه بین ۵۰ تا ۸۵ میلیآمپر و در خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ میلیآمپر است. زیاد تر از این برق دزدی محسوب میشود و باید مکانیک آن را بازدید کند. برخی از دلایل برق دزدی ماشین اشکال در سیستم الکتریکی اتومبیل ازجمله کویل و وایر شمع است. سیمپیچ القایی کویل تشکیل جریان برق با ولتاژ بالا و پشتیبانی به جرقهزدن شمع را برعهده دارد. وایر شمع این برق را از کویل به سر شمع منتقل میکند.
حتی مرز ۸۵ میلیآمپر در خودروهای تازه بهمرور روی عمر و کارکرد باتری تأثیر منفی میگذارد؛ به این علت شارژ و نگهداری باتری باید به طوری انجام شود که ولتاژ آن به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد؛ چون بعدازآن باتری اغاز به خوردگی و سولفاته شدن میکند.
آخرین مطالب
چطور فهمید شویم برق دزدی ماشین از کجاست؟
ابتدا باید اجزای درحال برق دزدی ماشین را اشکار و بازدید کنید. سپس میتوانید مشکل آنها را از بین بردن کنید.
بهتر است درصورت برق دزدی ماشین آن را به مکانیک نشان دهید اما بعضی اوقات امکان پذیر خودتان بتوانید بهسادگی این مشکل را از بین بردن کنید. بیشترین برق دزدی ماشین از طریق رادیو، سیستم پخش، دزدگیر، کویل، وایرهای شمع و سیستم قفل مرکزی اتفاق میافتد.
راه حلهای تشخیص برق دزدی ماشین
۱. منفعت گیری از لامپ
۲. تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ
۳. تست تخلیه باتری از نظر کم شدن ولتاژ
ابتدا باید مرحله های زیر را پیش از اغاز آزمایش انجام دهید:
مرحله اول: آمادگی برای آزمایش
– همه دستگاههای جانبی را از ماشین جدا کنید و یقین شوید هیچ وسیله الکتریکی روشن نیست. رادیو، کولر، چراغها، برفپاککن و… را خاموش کنید.
– ماشین را خاموش کنید و سوئیچ را بردارید.
– همه درها و صندوق عقب را ببندید تا هیچیک از مدارها فعال نباشند.
– همه کابلها و دستگاه موقعیتیاب (جیپیاس) و شارژر را جدا کنید.
–دستکش عایق بپوشید و اگر جواهراتی در دست دارید، آنها را دربیاورید تا دچار برقگرفتگی نشوید.
– این کار را در نزدیکی شعله یا ماده محترقه انجام ندهید و محیط اطراف تهویه مناسبی داشته باشد.
– یقین شوید باتری کامل شارژ دارد و اگر باتری قدیمی یا فرسوده است، آن را معاوضه کنید؛ به این علت برای پیداکردن علت برق دزدی ماشین به باتری سالم نیاز دارید.
مرحله دوم: جداکردن باتری
– کابل منفی را از پایانه منفی باتری جدا کنید، سپس میتوانید ۳ روش زیر را انجام دهید.
روش اول: منفعت گیری از لامپ
برای این کار به لامپ کوچک ۲ ولتی که با جریان ۲ یا ۳ آمپر کار کند، نیاز دارید. این کار بدون سیم هم انجام میشود اما بهتر است از تکه سیم دورشتهای نازک مخصوص لامپهای کوچک منفعت گیری کنید. سر سیم مثبت را با چسب به ته سربی لامپ و سر دیگر آن را روی پایانه مثبت باتری بچسبانید. سر سیم منفی را به بدنه سرپیچ لامپ بچسبانید و سر دیگر را روی پایانه منفی باتری قرار دهید. اگر لامپ کاملا روشن شود، ماشین برق دزدی دارد.
یقیناً این روش اشکار نمیکند برق دزدی از کدام تکه ماشین است.
روش دوم: تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان (آمپراژ)
در این روش با بازدید همه مدارهای الکتریکی گوناگون فهمید میشویم کدامیک باوجود خاموش بودن درحال منفعت گیری از برق باتری می باشند. یقیناً در این روش ملزوم نیست مدارهای مربوط به برخی قابلیتهای ماشین همانند ساعت یا استریو را که بعد از خاموشکردن ماشین هم چنان روشن می باشند، بازدید کنید.
ابتدا کابل منفی باتری (مشکی) را از پایانه منفی جدا کنید. اکنون میله اتصال (پراب) مشکی آمپرمتر / مولتیمتر را به سرباتری منفی متصل کنید. سپس میله اتصال قرمز دستگاه را به کابل باتری که آن را جدا کردید، متصل کنید.
سوکت مشکی را به ورودی com و سوکت قرمز را به بیشترین ورودی آمپر (۲۰ آمپر یاMax ) وصل کنید. در این حالت، باید عدد صفر آمپر نمایش داده شود.
اکنون کلید مولتیمتر را روی شماره پایینتر قرار دهید و این کار را تکرار کنید تا یک عدد بالاتر از صفر را نشان دهد. اگر ماشین برق دزدی نداشته باشد، این عدد نباید زیاد تر از ۵۰ میلیآمپر شود.
اگر این عدد زیاد تر از ۵۰ میلیآمپر است، مشکلاتی در یک یا چند مدار الکتریکی وجود دارد. برای بازدید مدارها باید با فیوزها کار کنید. در این مرحله، باید پرابهای مولتیمتر را با گیره پلاستیکی روی باتری ثابت کنید.
هشدار مهم:
هنگامی که مولتیمتر بهشکل سری به باتری وصل است، هیچ زمان نباید موتور ماشین، رادیو، بخاری یا هرچیز فرد دیگر روشن یا حتی در ماشین باز شود. این کار امکان پذیر مولتیمتر را منفجر کند.
برای یافتن مدار معیوب ابتدا با جعبه فیوز زیر کاپوت اغاز کنید. یکییکی فیوزها را با گیره بیرون بکشید و هر بار مولتیمتر را ببینید. سپس فیوز را مجدد سر جای خود قرار دهید و فیوز بعدی را بکشید. هر فیوزی که با بیرونکشیدن آن عدد آمپر به زیر حد نرمال برسد، آن مدار معیوب است.
اگر در زیر داشبورد سمت راننده و سمت سرنشین جعبه فیوز وجود دارد، باید آنها را هم بازدید کنید. ابتدا مولتیمتر را از باتری جدا کنید. با گیره یا ابزار شبیهی سوئیچ دو در جلو را سختی داده و در حالت باز ثابت کنید. با این کار دیگر ملزوم نیست درصورت بازوبستهکردن درها مدام مولتیمتر را از فیوزها جدا کنید.
همه مرحله های بالا را روی این فیوزها هم انجام دهید.
همه اطلاعات مدارهای ابزارهای جانبی گوناگون ازجمله رادیو، چراغها و… روی درِ جعبه فیوزها نوشته شده است؛ به این علت بهراحتی میتوانید اجزای درحال برق دزدی را اشکار کنید.
روش سوم: تست تخلیه باتری از نظر کم شدن ولتاژ
در خودروهای تازه که تعداد واحدهای کنترل زیاد تر است، طبق معمولً باید ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آنها کامل خاموش شوند. حتی امکان پذیر زمان آزمایش به روش قبلی، برخی واحدها را اتفاقی فعال کنید.
این چنین اگر یکی از واحدها درحال تخلیه باتری باشد، قطع باتری برای تست آمپراژ علتخاموشی آن واحد میشود و درنتیجه نمیتوانید منبع برق دزدی را اشکار کنید؛ چون آن واحد ریسِت (تنظیم مجدد) میشود.
آزمایش کم شدن ولتاژ برای خودروهای تازه و قدیمی قابلانجام است. این آزمایش کم شدن ولتاژ بهعلت افزایش مقاومت ناشی از گرمای جریان الکتریکی در یک مدار را مشخص می کند.
برای این کار پرابهای مولتیمتر شما باید نوکتیز باشند تا بهخوبی با ۲ نقطه کوچک پشت هر فیوز تماس اشکار کنند.
با مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین ببینید چه مقدار طول میکشد همه واحدها خاموش شوند (این زمان طبق معمولً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است اما در برخی ماشینها به ۸ ساعت میرسد).
مولتیمتر را روی مقیاس میلیولت قرار داده و روشن کنید.
ابتدا کم شدن ولتاژ را در فیوز مدارهای ساعت یا استریو و قسمت کامپیوتری ماشین امتحان کنید که هریک از آنها جریان زیاد مقداری از برق دارند. از عدد آنها میتوانید بهجای مرجع منفعت گیری کنید. ۲ نقطه تست پشت هر فیوز را با سر نوکتیز پرابهای مولتیمتر تماس بدهید (فیوزها را خارج نکنید) و رقم های روی نمایشگر مولتیمتر را مشاهده کنید.
این کار را با فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت نیز انجام دهید. اگر مدارها برق دزدی نداشته باشند، کم شدن ولتاژ روی صفر میلیولت خواهد می بود. هرجا کم شدن ولتاژ اتفاق بیفتد، آن قطعه درحال برق دزدی است.
بعد از پیداکردن عامل برق دزدی، درصورت نیاز به معاوضه قطعه یا سیم بهتر است این کار را به مکانیک بسپارید.
جمعبندی
برق دزدی ماشین یکی از مشکلات مرسوم در خودروهای مسن با کارکرد بالاست. این مشکل بهعلت فرسودگی قطعات اتفاق میافتد اما امکان پذیر برخی دلایل دیگر نیز این نوشته را پدید آورند. مونتاژ ضعیف قطعات، کیفیت پایین تجهیزات برقی منفعت گیری شده یا دستکاری افراد غیرمتخصص در ماشین، علتصدمه به سیستم برقی ماشین خواهد شد.
برای داشته باشید خودروها برای فعالیت صحیح، باید هرچند زمان یک بار روشن شوند. بهتر است تا اتومبیل خود را هفتهای یک بار روشن کنید. درصورتیکه اتومبیل شما مشکل برقدزدی داشته باشد، در بازدیدهای هفتگی فهمید آن خواهید شد. بدیهی است ابراز مشکل برق دزدی هزینههای تعداد بسیاری را به جیب راننده تحمیل میکند؛ چون معاوضه و یا تعمیر باتری و دینام ماشین زیاد گران همه میشود.
سؤالات متداول
برق دزدی ماشین به معنی مصرف نادرست قطعات از برق باتری ماشین در زمان خاموش بودن موتور است.
با منفعت گیری از دستگاه مولتیمتر و سنجش مقدار ولتاژ مصرفشده باتری میتوانید برق دزدی ماشین را کشف کنید. یقیناً راههای فرد دیگر برای یافتن منبع این مشکل هم وجود دارد.
با تعمیرات و نگهداری دورهای ماشین میتوانید از برقدزدی جلوگیری کنید. این چنین ملزوم است مدام از قطعات الکتریکی استاندارد و مشابه با سیستم برق ماشین منفعت گیری کنید. منفعت گیری از لامپهای زیاد قوی یا غیراستاندارد بر شبکه برق ماشین سختی مضاعف میآورد.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر