به گزارش آیندگان
یکی از استارتاپهای فعال در حوزه هوش مصنوعی اخیراً مدعی شده میخواهد ابزار ساخت دنیای سینماتیک شبیه دنیای واقعی تشکیل کند. این استارتاپ برای دستیابی به مقصد خود دوربین ۳۶۰ درجه را به افراد میبندد تا دادههای ملزوم برای تمرین مدلهای خود را فراهم کند.
هوش مصنوعی مولد میتواند تصاویر، متنها و حتی آهنگهای متنوعی تشکیل کند اما چه میشود اگر از آن برای ساخت دنیاهای مجازی با شباهت زیاد زیاد به دنیای واقعی منفعت گیری کنیم؟ در همین جهت، استارتاپ تازهتأسیس Odyssey تصمیم دارد کاربرد مدلهای مولد را یک پله ارتقا دهد و امکان ساخت دنیاهای سینماتیک را در اختیار گسترشدهندگان بگذارد. یقیناً برای دستیابی به این چنین هدفی نهفقط به مدل نرمافزاری پیشرفته نیاز است، بلکه از دوربینهای خاصی هم برای جمعآوری داده منفعت گیری میشود.
استارتاپ ادیسه اظهار کرده دوربینهای خاصی با مکانیسم ثبت عکس پیشرفته را گسترش داده که از آنها بهمنظور جمعآوری داده از محیطهای گوناگون منفعت خواهد گرفت. هرکدام از این دوربینها نزدیک به ۱۱ کیلوگرم وزن دارند و در قالب کولهپشتی روی دوش افراد قرار میگیرند. ازجمله امکانات آنها میتوان به ۶ لنز گوناگون و ۲ حسگر لایدار اشاره کرد که در کنار یک دستگاه سنجش لَختی (IMU) با ترکیبی از شتابسنجها و ژیروسکوپها قرار میگیرند.
ساخت دنیای مجازی فوقطبیعی چه کاربردی دارد؟
دوربین معارفه شده از سوی ادیسه شباهت زیاد بسیاری به دوربینهای گوگل دارد که از آنها بهمنظور ثبت تصاویر حالت Street View گوگل مپ منفعت گیری میشود. مدیران ادیسه ادعا دارند دوربین آنها میتواند تصویربرداری با رزولوشن ۳.5K بهصورت ۳۶۰ درجه انجام دهد و دادههای جانبی همانند عمق و فاصله اجسام از ناظر را هم به فایل خروجی ضمیمه کند. درنهایت اطلاعات کسبشده را الگوریتمهای خاصی پردازش میکند تا برای گسترش هوش مصنوعی مولد با امکان ساخت دنیاهای مجازی از آن منفعت گیری شود.
ادیسه اولین شرکتی نیست که به فکر ساخت دنیاهای مجازی افتاده؛ متا هم پروژه شبیهی با نام Hyperscape را در دست اجرا دارد. اگرچه تا این مدت اشکار نیست فرایند ساخت این چنین دنیاهایی چطور انجام میشود، بنیانگذاران ادیسه اشاره دارند مدلهای بسیاری برای طراحی اشکال هندسی، نورپردازی و موتور حرکتی منفعت گیری خواهد شد و خروجی آنها درنهایت با هم ادغام خواهد شد. این شرکت تا بحال توانسته ۲۷ میلیون دلار اندوخته جمعآوری کند اما به گمان زیادً برای دستیابی به نتیجه مطلوب به مبالغ بیشتری نیاز خواهد داشت. صنعت بازیسازی و استودیوهای فیلمسازی از مشتریان بالقوه این چنین محصولی خواهند می بود.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر