به گزارش آیندگان
F-15SE Silent Eagle ساخت بوئینگ یک نسخه پیشرفته از جنگنده F-15 Strike Eagle است که توسط شرکت McDonnell Douglas طراحی و ساخته شده می بود. این نسخه از اف-۱۵ که به علت افت سطح مقطع راداری اش شناخته شده است، در درجه اول برای مشتریان بین المللی ساخته شده می بود. بوئینگ نمونه اولیه Silent Eagle را در مارس ۲۰۰۹ رونمایی کرد و اولین پرواز خود را در جولای ۲۰۱۰ انجام داد.
در حالی که چندین نیروی هوایی جهانی به Silent Eagle علاقه نشان دادند، این نوع برای نیروی هوایی ایالات متحده پرواز نکرد. این مقاله به بازدید طراحی F-15SE و دلایل این که انتخاب مناسبی برای نیروی هوایی ایالات متحده نبوده است خواهد پرداخت.
طراحی F-15SE Silent Eagle
- طول: ۱۹.۴ متر
- ارتفاع: ۵.۶ متر
- طول بال ها: ۱۳ متر
- محفظه سلاح های تطبیقی (CWB)
- ظرفیت حمل محموله افزایش یافته
- ردپای راداری افت یافته
- پایه های تسلیحاتی برای ۴ موشک هوا به هوای اضافی
- دم های عمودی دوگانه
طراحی Silent Eagle بر پایه بدنه F-15 اورجینال است، با چندین بهبود در ویژگیها، سیستمها و اجزای آن. این هواپیما دارای یک محفظه تازه و تطبیقی سلاح ها (CWB) است که جانشین مخازن سوخت تطبیقی استاندارد میشود. این تغییرات به طور قابل توجهی ظرفیت حمل داخلی جنگنده را افزایش داده و ردپای راداری آن را به حداقل می رساند.
طراحی محفظه تازه سلاح ها با پلتفرم خارجی هواپیما مطابقت دارد و گمان شناسایی هواپیما را افت می دهد. لایه روکش منحصربهفردی بر روی سطوح گوناگون هواپیما اعمال شده می بود تا ردپای رادار آن را افت دهند. ویژگی پنهانکاری بهبود یافته، نقطه قوت مهم برای Silent Eagle می بود که کارآیی ماموریتی بیشتری را ممکن می کرد.
این چنین جنگنده Silent Eagle دارای دو ایستگاه تسلیحاتی اضافی می بود که تعداد موشکهای هوا به هوای قابل حمل را افزایش میداد. دو دم عمودی این نوع را بسیار بی همتا میساخت، ترکیبی که لیفت عقب هواپیما را بهبود بخشیده و در عین حال منفعت گیری بالستیک را افت می داد. برد عملیاتی آن با افزایش لیفت آیرودینامیکی و افت اصطکاک، بیشتر از ۱۸۵ کیلومتر افزایش یافته می بود.
چرا نیروی هوایی ایالات متحده به این نوع از اف-۱۵ علاقه مند نبوده است؟
- حداکثر شدت: ۲.۴۵ ماخ، ۲۶۰۲ کیلومتر در ساعت
- شدت کروز: ۹۱۹ کیلومتر در ساعت
- برد: ۳۹۷۱ کیلومتر با سه مخزن سوخت خارجی
- برد رزمی: ۱۰۸۵ کیلومتر
- برد فرابری: ۵۶۰۰ کیلومتر با مخازن سوخت تطبیقی و سه مخزن سوخت خارجی
- سقف پروازی: ۶۵,۰۰۰ فوت (۲۰,۰۰۰ متر)
F-15SE Silent Eagle یک هواپیمای نسل چهارم است که عمدتاً برای کوششهای دفاعی برنامههای جنگنده تهاجمی نسل پنجم کنار گذاشته شد. نسخه Silent Eagle درست وقتی رونمایی شد که پیمانکاران دفاعی در ایالات متحده در حال رقابت برای عقد قرارداد ساخت برنامه نسل پنجم چند منظوره بودند که می توانست نیازهای نیروی هوایی ایالات متحده را برآورده کند.
جنگنده های برتری هوایی نسل تازه به طور قابل توجهی بهتر از هواپیماهای تحکیم شده نسل چهارم همانند عقاب بی صدا بودند. علاوه بر این، با دقت به یکسان بودن بدنه و اجزای مهم هواپیما با F-15 اورجینال، علاقه چندانی به اندوخته گذاری در آن وجود نداشت.
برخلاف F-15 Silent Eagle، نیروی هوایی خواهان یک هواپیمای برتری هوایی تازه می بود که بتواند به شدت ۲.۵ ماخ برسد و بار قابل توجهی زیاد تر از مطرح های قدیمی حمل کند. با ایده موشک های هسته ای و نیاز بالقوه به آنها در آینده، حداکثر وزن برخاست زیاد تر به یکی از نیازهای مهم نیروی هوایی تبدیل شد.
در حالی که F-15SE به گفتن یک هواپیمای نسل چهار پلاس با تعداد بسیاری از قابلیت های پنهانکاری و تهاجمی جدیدتر به بازار اراعه شد، زیاد تر به گفتن یک جنگنده صادراتی دیده می شد، در درجه اول برای اپراتورهای قدیمی این جنگنده همانند نیروی هوایی کره جنوبی و نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی. این دو نیروی هوایی، همراه با برخی دیگر، در ابتدا به عقاب بی صدا علاقه نشان دادند با این امید که ناوگان حاضر اف-۱۵های خود را ارتقا دهند.
باور بر این می بود که نسخه بهبود یافته F-15SE به طور قابل توجهی از تعداد بسیاری از هواپیماهای رقیب حاضر در بازار از جمله Eurofighter Typhoon و Su-35 روسی پیشرفته تر است.
اکثر ویژگی های Silent Eagle در F-15EX Eagle II گنجانده شده است
وزارت دفاع ایالات متحده می خواست این هواپیمای تک موتوره را ارتقا دهد تا تغییرات دریچه سوخت را کارآمدتر انجام داد، انگارً با تشکیل F-15SE. جنگنده Silent Eagle دارای دو موتور توربوفن F110-GE-129 ساخت جنرال الکتریک است که نزدیک به ۳۰,۰۰۰ پوند نیروی پیشرانه برخاست تشکیل می کنند. گزینه موتوری دیگر برای این هواپیما، دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F 100-PW-229 است که نیروی پیشرانه شبیهی را تشکیل می کنند.
F-15EX Eagle II با اکثر ویژگی های معارفه شده در Silent Eagle طراحی شده است و به گفتن یک پلتفرم نسل چهارم پلاس در نظر گرفته می شود. این پلتفرم جنگنده مناسب همه شرایط آب و هوایی برای اهداف نیروی هوایی ایالات متحده، به اختصاصی در رابطه پرواز در ارتفاع پایین و مقصد گیری دقیق، زیاد مناسب می بود.
به ادعای نیروی هوایی ایالات متحده،
«سیستم ناوبری ارتفاع پایین و مقصد گیری فروسرخ برای شب یا LANTIRN به هواپیما اجازه می دهد در ارتفاع کم، در شب و در هر شرایط آب و هوایی پرواز کند و با انواع سلاح های هدایت شونده و غیر هدایت شونده به اهداف زمینی دعوا کند. سیستم LANTIRN، متشکل از دو غلاف متصل به تکه بیرونی هواپیما، به F-15E دقت بینظیری در شلیک تسلیحات در روز یا شب و در هوای بد میدهد».
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر