به گزارش آیندگان
در دهههای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، ارتش ایالات متحده برنامه ترقی هلیکوپترهای H-1 خود را با مقصد مدرنسازی ناوگان قدیمی خود از هلیکوپترهای AH-1W Super Cobra اجرا کرد. بدین ترتیب هلیکوپترهای تهاجمی Bell AH-1Z Viper و Bell UH-1Y Venom ظهور کردند، و Viper اولین پرواز خود را در دسامبر ۲۰۰۰ انجام داده، در اکتبر ۲۰۰۳ داخل مرحله تشکیل زیاد شد.
نیروهای تفنگدار دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ هلیکوپتر Viper را آماده رزم خبرداد اما تا سال ۲۰۲۰ به طور کامل جانشین سوپر کبرا نشد. علیرغم پذیرفتن کند وایپرها در نیروی زمینی ارتش ایالات متحده، کمپانی بل با پیروزی توانسته با هلیکوپترهای معاصری همانند AH-64 Apache ساخته بوئینگ در بازارهای بین المللی رقابت کند. این هلیکوپترها اکنون توسط نیروی هوایی سلطنتی بحرین و نیروی هوایی چک پذیرفته شده و در کل ۱۹۵ فروند از آن ها ساخته شده است.
خواست های بیشتری از پاکستان دریافت شد، اما به علت عوامل سیاسی، این خواست ها مسدود شده و اکنون مذاکرات با اسلواکی برای خرید این هلیکوپتر تازه در جریان است. کشورهای فرد دیگر همانند استرالیا و لهستان تصمیم خود را برای خرید هلیکوپترهای وایپر از کمپانی بل اظهار کرده اند.
نمای کلی هلیکوپتر تهاجمی AH-1Z Viper
هلیکوپتر AH-1Z Viper را می توان نسخه مدرن شده Bell AH-1 Super Cobra در نظر گرفت. این هلیکوپتر تهاجمی با فناوری روتور تازه، سیستمهای آویونیک و تسلیحات نظامی تازه و حسگرهای الکترواپتیکی ادغام شده در پلتفرم تسلیحات اراعه میشود.
آخرین مطالب

این پیشرفت ها دقت زیاد بیشتری را از تسلیحات دیدنی Viper ضمانت می کند. این هلیکوپتر دارای شش نقطه اتصال بیرونی است که می تواند موشک هایی همانند AIM-9 Sidewinder، موشک های ۲.۷۵ اینچی (۷۰ میلی متری) Hydra 70 و AGM-114 Hellfire را حمل کند. در سال ۲۰۲۲، هلیکوپتر Viper برای حمل AGM-179 JAGM ارتقا یافت. رادار کنترل آتش AN/APG-78 Longbow را می توان برای دقت زیاد تر بر روی نوک بال نصب کرد. در زیر دماغه، Viper یک توپ چرخان سه لول M197 دارد. این توپ با گلوله های هوا به هوا یا هوا به زمین سازگار است.
بل این چنین قابلیت بقای این هواپیما را بهبود داده است. هلیکوپتر وایپر دارای پیشرفته ترین سیستم های هشدار موشکی و محفظه های عمل متقابل دفاعی همانند پرتاب منورهای فریب است. اگر بدترین اتفاق بیفتد، Viper دارای یک ارابه فرود جاذب انرژی تازه، سیستمهای ورود بخار سوخت و مخازن سوخت خود آببند برای محافظت از خدمه است.
AH-1Z دارای دو خدمه با صندلی های جلو و عقب است. اگرچه یکی از خدمه به گفتن خلبان و فرد دیگر به گفتن توپچی تعیین می شود، هر دو کنترل تقریباً یکسانی بر روی هلیکوپتر دارند، به این علت این هلیکوپتر را می توان از هر کدام از این دو صندلی هدایت کرد. هر ایستگاه خدمه دارای نمایشگرهای LCD است که به آنها امکان دسترسی عملی به سیستم های آویونیک یکپارچه گسترش یافته توسط نورثروپ گرومن را می دهد.
این چنین خدمه از سیستم نمایش و دیده وری روی کلاه ایمنی “Top Owl” که توسط Thales گسترش یافته است، منفعت می برند. این کلاهخود با قابلیت های دید روز و شب میدان دید وسیعی را اراعه می دهد. این نمایشگر با سیستم دید مقصد (TSS) گسترش یافته توسط لاکهید مارتین ادغام شده است تا خدمه بتوانند اهداف را به بهترین شکل ممکن شناسایی کنند.
ویژگی های هلیکوپتر AH-1Z Viper
خدمه | دو نفر (خلبان و توپچی) |
حداکثر وزن برخاست | ۸,۳۹۱ کیلوگرم |
حداکثر شدت | ۲۲۲ گره دریایی (۴۱۱ کیلومتر بر ساعت) |
برد | ۶۸۵ کیلومتر |
توپ | ۱ توپ ۲۰ میلیمتری چرخان M197 |
نقاط اتصال | ۶ نقطه اتصال خارجی با ظرفیت ۲,۶۱۵ کیلوگرم |
وایپر های تفنگداران دریایی ایالات متحده
همانطور که می توان انتظار داشت، سرزمین مهم که AH-1Z Viper را در اختیار دارد، ایالات متحده است. در اکتبر ۲۰۰۵، نیروهای تفنگدار دریایی اولین AH-1Z خود را بعد از تست های دریایی پیروزی آمیز پذیرفت. بعد از پنج سال تست دیگر، آمادگی عملیاتی این هلیکوپتر تازه به طور رسمی اظهار شد.

تا اکتبر ۲۰۲۰، تفنگداران دریایی ایالات متحده آخرین سوپر کبراهای خود را از سرویس خارج کردند. این کار AH-1Z را به عنصر کلیدی نیروی عملیاتی عنصر رزمی هوانوردی (ACE) تبدیل کرد. این گروه حول محور حمایتاز تفنگداران دریایی در همه مرحله های عملیات رزمی از جمله دعوا زمینی و هوایی، حمایتتهاجمی و شناسایی فعالیت دارد.
AH-1Z به علت موقعیت منحصر به فرد خود به گفتن یک هلیکوپتر تهاجمی دریایی در بین تفنگداران دریایی ایالات متحده زیاد محبوب شده است. این هلیکوپتر برای مقاومت در برابر محیط های دریایی خشن و پشتیبانی به ماموریت ها در زمان زمینگیر شدن هلیکوپترهای دیگر ساخته شده است. این چنین عملکردی برای هلیکوپترهای مستقر روی ناوهای هواپیمابر الزامی است.
AH-1Z جایگاه خاصی در نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده اشکار کرده است. با این حال، این جایگاه تا این مدت ضمانت شده نیست. او گفت و گو ها در رابطه افت بودجه این هلیکوپتر تهاجمی به منظور تشکیل فضا برای دیگر توانمندی ها ادامه دارد. برخی از AH-1Z ها اکنون به گفتن بخشی از تلاش های بازسازی به انبارهای طویل زمان رفته اند. با ادامه این او گفت و گو ها و خواست بیشتر از ۵۰۰ فروند از این هلیکوپتر توسط نیروهای مسلح ایالات متحده در سال ۲۰۲۴، جایگاه Viper در نیروهای تفنگدار دریایی ایالات متحده طی چند سال آینده هم چنان نامشخص است.
وایپرها در بحرین
در ۲۰ فوریه ۲۰۲۱، بل خبرداد که برنامه فروش ۱۲ فروند هلیکوپتر AH-1Z به بحرین را تکمیل کرده است. آخرین تحویل ها تا سال ۲۰۲۳ انجام شد. در آوریل ۲۰۱۸ اعلامیه ای از سوی آژانس همکاری امنیتی دفاعی ایالات متحده مبنی بر تایید وزارت خارجه ایالات متحده برای فروش این هلی کوپترها به بحرین انتشار شده می بود.

کل خواست بحرین شامل ۱۲ فروند هلیکوپتر، ۲۶ موتور و طیف وسیعی از تسلیحات با هزینه ۹۱۱.۴ میلیون دلار می بود. مایک دسلات، معاون و مدیر برنامه H-1 در بل، به Key Aero او گفت: “به گفتن یک رهبر در منطقه، توانایی های دفاعی بحرین با فناوری های پیشرفته Viper زیاد تر تحکیم خواهد شد.”
اگرچه کل خواست برای بحرین اکنون تکمیل شده است، بل قرار است به همکاری با این سرزمین ادامه دهد تا مطمعن حاصل شود که ناوگان وایپرهای بحرین آمادگی رزمی خود را نگه داری می کند. مهندسان این شرکت بازرسی های بعد از انتقال و مونتاژ مجدد را انجام دادند تا هلیکوپترها با پیکربندی وعده داده شده خود مطابقت داشته باشند. این شرکت این چنین به کار خود برای حمایتاز چرخه حیات این هلیکوپترها ادامه خواهد داد.
وایپرهای جمهوری چک
همانند تعداد بسیاری از کشورها بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری چک با هواگردهای قدیمی دوران شوروی مشکل داشت. هلیکوپترهای Mil Mi-24 آنها (معروف به Hind در ناتو) برای اولین بار در دهه ۷۰ گسترش یافته و سال ها می بود که دیگر منسوخ شده می بود. بدین ترتیب می بود که چک در سال ۲۱۶ به خرید هلیکوپترهای وایپر برای جایگزینی Hind های خود ابراز علاقه کرده و خرید ۴ فروند AH-1Z را در سال ۲۰۱۹ برای نیروی هوایی خود نهایی کرد.

اولین هلیکوپتر Viper جمهوری چک اولین پرواز خود را در می ۲۰۲۳ انجام داد. متخصصان دفاعی چک ابراز امیدواری کرده اند که وایپرها قابلیت های جدیدی را برای نیروی هوایی چک به ارمغان بیاورند و آن را به یک نیروی رزمی مدرن قرن بیست و یکمی تبدیل کنند.
در مارس ۲۰۲۲، جانا چرنوچووا، وزیر دفاع چک، از تمایل این سرزمین به خرید هلیکوپترهای بیشتری کرد. او علاقه کشورش به این خرید را به نگرانی های دفاعی بعد از دعوا روسیه به اوکراین نسبت داد.
ایالات متحده این چنین تصمیم دارد، به منظور سپاس از پشتیبانی آنها به اوکراین در طی جنگ با روسیه، ۸ فروند هلیکوپتر دست دوم دیگر را به طور رایگان در اختیار جمهوری چک قرار دهد. این قرارداد شامل ۲ فروند UH-1Y Venom و ۶ فروند AH-1Z Vipers خواهد می بود.
معاملاتی برای هلیکوپترهای وایپر که از هم پاشید
بعضی اوقات اوقات، بل برای تبلیغ Viper های خود در برابر هلیکوپترهای معاصر دیگر با مشکل روبه رو بوده است. به گفتن مثال، کره جنوبی در اغاز دهه ۲۰۱۰ اغاز به تحقیق برای خرید هلیکوپترهای تهاجمی تازه کرد. آنها AH-1Z را با آپاچی و TAI/ T-129 ATAK ساخت AgustaWestland قیاس کردند. از بخت بد بل، کره جنوبی آپاچی را انتخاب کرد.
توافق با پاکستان زیاد به تکمیل نزدیکتر شده می بود. در آوریل ۲۰۱۵، وزارت امور خارجه ایالات متحده فروش ۱۵ فروند هلیکوپتر Viper همراه با موشک Hellfire به قیمت ۹۵۲ میلیون دلار به پاکستان را تصویب کرد. قرار می بود ۹ فروند هلیکوپتر وایپر تا سپتامبر ۲۰۱۸ به پاکستان تحویل داده شود. با این حال، این خواست در ماه مه ۲۰۱۹ در بحبوحه افزایش تنش بین ایالات متحده و پاکستان متوقف شد. ۹ فروند AH-1Z سفارشی پاکستان ساخته شده است اما در انبار چشم به راه می همانند تا این تنش افت یابد.

سفارشات آینده هلیکوپتر Viper
یکی دیگر از کشورهای اروپایی که به جستوجو نوسازی ناوگان هلیکوپترهای خود است، اسلواکی است. آنها اکنون ناوگانی متشکل از ۹ فروند هلیکوپتر UH-60 Black Hawk را در اختیار داشته، اما فاقد هلیکوپترهای تهاجمی مدرن می باشند. این چنین ایالات متحده به جستوجو جایگزینی مدرن برای هلیکوپترهای بلک هاوک خود است. ایالات متحده گزینه هایی برای خرید ۱۲ فروند AH-1Z Viper یا ۱۲ فروند UH-60 Black Hawk تازه ارتقا یافته را نظر داده است.
این تازه ترین فروش بالقوه Viper بعد از نظر اراعه شده به اسلواکی در ژوئیه ۲۰۲۳ برای فروش ۱۲ فروند Viper به قیمت ۶۰۰ میلیون دلار است، افزایشی باورنکردنی نسبت به نظر اولیه ۳۴۰ میلیون دلاریکه قبلا اراعه شده می بود. این بدان معنی نیست که این نظر به شکلی خاص بالاست. در عوض، نظر قبلی زیاد کم می بود چون قرارداد با پاکستان به علت نگرانیهای امنیتی از دست رفته و بل وایپرهای مازادی داشت که باید می فروخت.
طیفی از کشورهای دیگر نیز اکنون در حال مذاکره برای خرید این هلیکوپتر می باشند. استرالیا به جستوجو جایگزینی برای هلیکوپترهای Eurocopter Tiger، یکی از گران ترین هلیکوپترهای تهاجمی جهان، است. لهستان یک توافقنامه با بل امضا کرده است، اما خواست های این سرزمین، بعد از دعوا روسیه به اوکراین، برای انجام یک تحقیق امنیتی به تعویق افتاده است.
سرانجام، بل مجوز دولت برای فروش ۱ میلیارد دلار هلیکوپتر Viper و تجهیزات به نیجریه را دریافت کرد. هرگونه خرید وفروش با نیجریه تا آوریل ۲۰۲۲ به علت نگرانی های حقوق بشر مسدود شده می بود. دیدن این که این معامله های چطور پیش رفته و کدام کشورها می توانند در سال های آینده به هلیکوپتر AH-1Z Viper دسترسی داشته باشند، زیاد دلنشین خواهد می بود.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر