دیجیتال مارکتینگ موضوعی است که بهخصوص در سالهای اخیر بهشدت محبوب شده است. اما بسیاری از کسب و کارها در این حوزه تجربهی خیلی موفقی ندارند. خیلی از کسب و کارها حتی عقیده دارند که پولشان را در این راه دور ریختهاند. ما در این مطلب از آژانس بازاریابی اسمارتیز میخواهیم این موارد را با هم مرور کنیم و به شما بگوییم که در این مسیر چطور باید قدم بردارید تا به موفقیت برسید.
داستانهای شکست بیزینسها در دنیای صفر و یک
اگر با همکاران خود یا کسب و کارهای دیگر صحبت کنید، ممکن است افراد زیادی باشند که به شما بگویند پولشان را در دنیای دیجیتال مارکتینگ هدر دادهاند و چه بسا اگر همان هزینه را در راههای مارکتینگ همیشگیشان صرف کرده بودند، به سودهای بیشتری دست پیدا میکردند.
این حرف، کاملاً صحیح است اما واقعیت این است که کاملاً کامل نیست. مسئله این است که دنیای دیجیتال مارکتینگ، امروزه دیگر دنیایی شناخته شده اما با عدم قطعیت کامل است. یعنی اگر تا ۱۰ سال پیش میتوانستیم مطمئن باشیم که با یک سری فوت و فنها در دنیای سئو یا سوشال میتوانیم به درآمدهای بالا دست پیدا کنیم، الان دیگر از آن خبرها نیست. یعنی باید با فکر تحلیلی به موضوع نگاه کنیم تا بتوانیم به هدفمان دست پیدا کنیم.
قصهی اصلی هم همین است. متأسفانه آژانسها و تیمهای دیجیتال مارکتینگ بسیاری وجود دارند که در این مدت خودشان را آپدیت نکردهاند و باز هم تلاش میکنند تا با استفاده از همان تکنیکهای چندین سال پیش نتیجه بگیرند که البته نمیتوانند و کسب و کارهای مختلف را هم به ناامیدی میکشانند.
بیایید یک نکته را همگی قبول کنیم: دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزی ما با وجود فناوریهای بسیار پیشرفتهای مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، آنقدر حرفهای شده است که در دانشگاههای معتبر تدریس میشوند. پس خودمان را گول نزنیم و به این مطمئن باشیم که یا نباید وارد این حوزه شد یا اینکه حرفهای رفتار کنیم.
حرفهای رفتار کردن در دنیای دیجیتال مارکتینگ
ملاکهای حرفهای رفتار کردن در دنیای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این شاید اولین سؤالی باشد که در ذهنتان میآید. پاسخ این است که شرط اول برای رفتار حرفهای، تفکر حرفهای است که قسمتی از آن را در قسمت قبلی توضیح دادیم. اما اینجا میخواهیم بیشتر آن را باز کنیم.
لطفاً این مثال را خیلی خوب و کلمه به کلمه بخوانید و بعد از آن قضاوت کنید که آیا حرف ما منطقی است یا غیرمنطقی!
فرض کنید شما برای کسب و کارتان میخواهید یک مغازه یا دفتر کار اجاره کنید. سؤال اول اینکه آیا بدون اینکه این دفتر کار را اجاره کنید، میتوانید کارتان را شروع کنید؟ مثلاً کسی که میخواهد یک سوپرمارکت راهاندازی کند، میتواند بگوید که من میخواهم در هزینههایم صرفهجویی کنم و به همین دلیل نمیخواهم مغازه اجاره کنم؟ قطعاً چنین حرفی هیچ مبنایی ندارد.
اتفاقاً شما باید مغازهتان را در جایی که در اصطلاح خودمان، «پاخور» مناسبی هم دارد بنا کنید تا بتوانید مطمئن باشید که هم مشتریان بیشتری به مغازهتان سر میزنند و هم برند سوپرمارکتتان بیشتر از قبل در ذهنها ماندگار میشود.
همچنین شما برای یک سوپرمارکت، نیاز به یک سری وسایل دارید. یخچال ایستاده، یخچال بستنی، کامپیوتر، قفسه و … جزو سادهترین وسایلی است که اگر آنها را نداشته باشید، دیگر نمیتوانید به مغازهتان نوان سوپرمارکت بدهید. همهی این وسایل هم هزینههایی دارد که قبل از راهاندازی کسب و کارتان باید آنها را تهیه کنید.
وقتی صحبت از رفتار حرفهای در دیجیتال مارکتینگ میشود هم ماجرا همین است. یعنی شما باید بپذیرید که برای فعالیت در این فضا، به سرمایه نیاز دارید؛ همانطور که در دنیای فیزیکی هم به سرمایه نیاز دارید. حالا اینکه این سرمایه چقدر باید باشد و چقدر باید هزینه کنید تا به نتیجه برسید، خودش موضوع مهم دیگری است که فعلاً نمیخواهیم وارد آن شویم.
مسئلهای که ما در دنیای دیجیتال مارکتینگ معمولاً با آن روبرو هستیم این است که چون همهی ابزارها در این عرصه یا رایگان و یا بسیار کم هزینه است، تصور میکنیم ورود به این حوزه و موفقیت در آن هم باید با کمترین هزینه انجام شود و این ابتدایِ رفتار اشتباه در این فضا است.
آنچه که باید به آن توجه کنید این است که رقبای شما در هر حوزهای که باشید، بهشدت زیاد هستند و حالا شما مثل دوندهای هستید که دیرتر از بقیه رقابتش را شروع کرده و باید استراتژی صحیحتر و قدرت بیشتری را خرج کند تا بتواند به نتیجهی دلخواهش دست پیدا کند.
دیجیتال مارکترها و دروغهایی که به شما میگویند
وقتی یک انتظار نامعقول ایجاد میشود، بعضی افراد هم تصمیم میگیرند که نه تنها این تصور را اصلاح نکنند، بلکه روی موج ایجاد شده سواری کنند؛ حتی اگر به قیمت ضرر کافرما تمام شود. این کاری است که متأسفانه بعضی از تیمهای دیجیتال مارکتینگ انجام میدهند و با رؤیافروشی تلاش میکنند تا حداقل مبلغی را از شما دریافت کرده و کاری نصفه و نیمه را تحویلتان دهند. اینکه این کار تا چه اندازه بیانصافی است، قابل گفتن نیست. اما مهم است که الان دیگر تا حدی میدانید که داستان از چه قرار است. در ادامه هم بیشتر در مورد این موضوع توضیح میدهیم:
دروغ اول: با وب سایت به فروش کشوری و جهانی برسید!
اولین رؤیایی که به شما فروخته میشود معمولاً این است که با طراحی سایت، میتوانید فروشتان را به کل ایران و یا حتی کل جهان توسعه دهید! این حرف اگر چه از نظر تکنیکال غلط نیست، اما واقعیت این است که فروختن رؤیا به شماست. توضیح بیشتر اینکه هیچ کس نمیتواند تضمین کند که شما با راهاندازی همان مغازهی سوپرمارکت میتوانید اجناس خود را به کل شهرتان بفروشید! اگر مغازهی شما در یک پارکینگ مجتمع مسکونی در انتهای یک کوچه بن بست باشد هم میتوانید به فروش برسید؟
بنابراین طراحی وب سایت، اگر چه اولین و شاید سادهترین قدم برای رسیدن به فروش بیشتر باشد، اما بعد از آن شما باید کارهای بسیار دیگری را هم انجام دهید تا بتوانید به این هدف دست پیدا کنید. سادهترین این فعالیتها هم مرتبط میشود با سئو حرفهای سایت و موضوع سوشال مارکتینگ شما تا مسائل پیچیدهتر دیگری مانند برندینگ و مهندسی اجتماعی و مسائل مختلف دیگر.
دروغ دوم: سئو بدون هزینه هم شدنی است!
دروغ دیگری که معمولاً به شما گفته میشود این است که سئو سایت بدون هزینه هم انجام میشود و شما فقط کافی است هزینهی استخدام نیروی متخصص سئو را پرداخت کنید. همین الان و با جدیت به شما میگوییم که سئو سایت، آن هم الان و با وجود رقبایی که در همهی حوزهها وجود دارند، هزینهبر است و علاوه بر آن نیاز به زمان هم دارد. حکایت، مثال همان دوندهای است که مسابقه را دیرتر از بقیه شروع کرده و حالا حتی اگر انرژی بسیار بیشتری هم از دیگران داشته باشد، نمیتواند در همان لحظهی شروع، از دیگران سبقت بگیرد.
هزینههای سئو سایت هم به تولید محتوای باکیفیت و پروموت کردن یا تبلیغ وب سایت شما در وب سایتهای دیگر است. در صورتیکه این کارها را بهصورت صحیح و با استراتژی مناسب انجام ندهید، پولتان را در عمل دور ریختهاید.
دروغ سوم: میتوانید گوگل را دور بزنید!
این دروغ هم بهنوعی به سئو وابسته است. بعضی از دیجیتال مارکترها و متخصصین سئو عنوان میکنند که در طی مدت زمان خیلی کوتاهی میتوانند شما را به جایگاههای بالای گوگل برسانند. اگر چه دستیابی به این جایگاه در شرایط فعلی کاملاً بعید است، اما حتی در صورتی که این موضوع امکانپذیر هم باشد، این دسته از متخصصین در مورد یک موضوع به ما چیزی نمیگویند: این رتبه چقدر ماندگاری دارد؟
توضیح بیشتر اینکه ممکن است با استفاده از تکنیکهای کلاه سیاه و آن هم در کلمات کلیدی کم رقابت، بتوانید تا مدتی خودتان را در جایگاههای بالایی گوگل قرار دهید، اما گوگل این همه هزینه نکرده است تا خیلی راحت گول بخورد! به شما اطمینان میدهیم که در مدت زمان کوتاهی توسط الگوریتمهای بسیار پیشرفتهی گوگل شناسایی میشوید و آن موقع با چنان افت رتبهای مواجه میشوید که دیگر به همین راحتیها نمیتوانید به عرصهی رقابت باز گردید.
کلامِ آخر
دیجیتال مارکتینگ عرصهی بسیار جذاب و البته حرفهای است! از یک طرف شما میدانید که با خوب کار کردن در این حوزه میتوانید به فروش بیشتر دست پیدا کنید و از طرف دیگر اگر بدون استراتژی مناسب و کمک گرفتن از افراد واقعاً متخصص وارد این عرصه شوید، به موفقیت دست پیدا نمیکنید. ما در آژانس بازاریابی اسمارتیز همهی این دغدغهها را میدانیم و سعی میکنیم تا قبل از انجام هر کاری، پاسخ مناسبی به سؤالات و دغدغههایتان بدهیم.