به گزارش آیندگان
به نظر میرسد رونق صادرات خودروهای چینی چندان هم غیرقابلتوقف نبوده است. خودروسازان غربی که دلواپس تهدید روبهرشد صنعت درحال بلوغ چین می باشند، قطعاً از شنیدن این خبر خوشحال خواهد شد: صادرات خودروهای برقی چینی تقریباً یکپنجم افت یافته است.
فوریه، تعداد خودروهای برقی صادراتی از این سرزمین نسبت به زمان شبیه سال ۲۰۲۴ با ۱۸ درصد افت به ۹۲ هزار و۶۲۵ دستگاه رسید. این عدد بر پایه آمار گمرک چین به دست آمده و تحلیلگران بلومبرگ آن را برررسی کردهاند.
تعرفه اعمالی بر واردات شرکتهای چینی در اروپا، ازدستدادن مشوقهای دولتی، افزایش تقاضا برای خودروهای پلاگین هیبریدی و افت تقاضا برای مدلهای تسلا بهعلت انتظار برای اراعه فیسلیفت مدل Y و نارضایتی مردم از عقاید سیاسی ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، دلایل مهم این کم شدن فروش می باشند.
کم شدن شدید فروش خودروهای برقی چینی در بازارهای کلیدی
افت فروش کلی ۱۸ درصدی کم شدن دلواپسکننده تقاضا در برخی بازارهای کلیدی را بهخوبی مشخص می کند؛ برای مثال، درحالیکه افت ۱۷ درصدی در تایلند و فروش ۶ هزار و ۲۵۲ دستگاه با کم شدن صادرات کلی مطابقت دارد، در برخی از کشورها مقدار واردات از چین نصف شده است. یقیناً باید به این مسئله هم اشاره کرد که برخی از این مدلهای صادراتی در واقع خودروهای برقی برندهای غربی می باشند که در چین تشکیل خواهد شد.
آخرین مطالب
بر پایه گزارش بلومبرگ، صادرات به کره با ۵۱ درصد افت به ۳ هزار و ۱۵۱ دستگاه رسیده است. اسپانیاییها هم تقریباً به همین اندازه به خرید کالاهای چینی بیعلاقهاند: صادرات به اسپانیا با ۴۹ درصد افت به ۲ هزار و ۶۶۴ دستگاه رسیده است. افت تقاضا در بلژیک از نظر درصد چندان بد نبوده اما این سرزمین نقش زیاد مهمی در برنامه صادرات چین دارد. از بین ۹۲ هزار و ۶۲۵ دستگاه خودروی صادرشده در فوریه، ۱۰ هزار و ۱۰۵ دستگاه از آن به بلژیک ارسال شده است.
صادرات به امارات متحده عربی نیز کم شدن قابلتوجهی کرده است. فروش خودروهای برقی چینی در این سرزمین با ۲۰ درصد افت به ۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه رسیده است. یقیناً شرایط در همه کشورها به این اندازه بد نبوده است. تعداد خودروهای صادراتی به بریتانیا با ۲.۹ درصد افت به ۸ هزار و ۳۶۲ دستگاه و در فیلیپین با ۰.۹ درصد افت به ۸ هزار و ۲۲۵ دستگاه رسیده است.
جهش مثبت در برخی بازارها
برخی کشورها حتی جهش بزرگی توانایی کردند. صادرات خودروهای برقی چینی در اندونزی ۷۹ درصد، در ترکیه ۱۳۱ درصد و در مکزیک ۶۲۳ درصد افزایش یافته است. یقیناً فروش در این سرزمین به ۷ هزار و ۸۴۷ رسید تا در این لیست پشت سر بلژیک، بریتانیا و فیلیپین قرار بگیرد.
نگاهی به آمار و رقم های مناطق خاص مشخص می کند صادرات در همهجا بهجز آفریقا افت یافته است. یقیناً از هر ۷۳ خودروی برقی چینی یکی آنجا فروخته میشود؛ به این علت نمیتوان آن را پیروزی در نظر گرفت. آسیا، بهگفتن بزرگترین بازار این سرزمین، نیمی از کل صادرات چین را در بر میگیرد و صادرات آنجا فقط ۲.۷ درصد افت یافته است. اما در اروپا که تقریباً شامل یکسوم صادرات کلی ۹۳ هزار ماشین میشود، این رقم ۳۰ درصد افت یافته و ژانویه ۱۴ درصد افت یافته می بود.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر