به گزارش آیندگان
این هفته، صدها ناشر نقل ازجمله نیویورک تایمز، واشینگتن پست، گاردین و Vox Media، کارزاری تبلیغاتی با مقصد خواست از دولت برای محافظت از محتواهای خبری در برابر هوش مصنوعی راه انداختهاند.
کارزار ناشران محتوا علیه گوگل و OpenAI
این کمپین را که با نام «از هوش مصنوعی مسئولانه حمایتکنید» (Support Responsible AI) شناخته میشود، انجمن صنفی News/Media Alliance سازماندهی میکند و شامل تبلیغات مختلفی است.
در این تبلیغات، جملاتی همانند «بر هوش مصنوعی نظارت کنید»، «جلوی سرقت هوش مصنوعی را بگیرید» و «هوش مصنوعی از شما هم دزدی میکند» دیده میشود. انتهای هر آگهی نیز نوشته شده: «دزدی رویکردی آمریکایی نیست. به واشینگتن بگویید شرکتهای بزرگ فناوری باید برای محتوایی که منفعت گیری میکنند، هزینه بپردازند.»
بر پایه گزارش «TheVerge» که زیرمجموعه Vox Media است، این کمپین فقط چند هفته بعد از این که شرکتهایی همانند OpenAI و گوگل در نامههای رسمی از دولت خواستار صدور مجوز آموزش مدلهای هوش مصنوعی با محتوای دارای حق نشر شدند، به راه افتاده است.
آخرین مطالب
جبران مالی و الزام به ذکر منبع در جوابهای هوش مصنوعی
در تبلیغات این کمپین، لینکی همراه کد QR وجود دارد که کاربران را به صفحه رسمی کمپین هدایت میکند. آنجا از مردم خواسته شده با نمایندگان خود تماس بگیرند و بخواهند شرکتهای بزرگ فناوری را ناچار به پرداخت هزینه به نویسندگان، هنرمندان و روزنامهنگاران کند. این چنین این کمپین خواستار این است که ذکر منبع در محتوای تشکیل هوش مصنوعی اجباری شود.
«دنیل کافی»، رئیس و مدیرعامل News/Media Alliance، در بیانیهای مطبوعاتی خبرداد:
«اکنون شرکتهای بزرگ فناوری و هوش مصنوعی از محتوای ناشران بدون کسب اجازه یا پرداخت هزینه منفعت گیری میکنند؛ این محتوا برای آموزش محصولات هوش مصنوعی منفعت گیری میشود اما همین محصولات درآمد تبلیغاتی و اشتراکی را از خالقان مهم محتوا دور میکنند. صنعت رسانه با هوش مصنوعی ناموافق نیست. تعداد بسیاری از شرکتها و خالقان محتوا در کار خود از ابزارهای هوش مصنوعی منفعت گیری میکنند. ما فقطً جستوجو اکوسیستمی متعادل هستیم که در آن هوش مصنوعی مسئولانه گسترش یابد.»
فوریه نیز روزنامههای برجسته بریتانیا کمپینی شبیه راه انداختند که در آن تیتر بزرگ Make it fair روی جلد تعداد بسیاری از نشریات نقش بست. مقصد آن کمپین مقابله با آموزش مدلهای هوش مصنوعی بر پایه محتوای دارای حق نشر می بود.
از دیگر شرکتکنندگان در کارزار حاضر میتوان به نشریات The Atlantic ،Seattle Times ،Tampa Bay Times، ناشر Wired یعنی Condé Nast و شرکت مادر Politico یعنی Axel Springer اشاره کرد.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر