به گزارش آیندگان
۱۳ سال پیش، در این چنین روزی، فیسبوک خبرداد که اینستاگرام را با قیمت ۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. اپلیکیشن اشتراکگذاری عکس اینستاگرام که در آن زمان تنها ۳۰ میلیون کاربر و ۱۳ کارمند همهزمان داشت، اکنون به یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی جهان تبدیل شده است.
اینستاگرام در اکتبر سال ۲۰۱۰ راهاندازی شد و در ابتدا فقط برای تلفنهای آیفون در دسترس می بود، اما نسخه اندروید آن نیز زیاد سریع انتشار شد و به محبوبیتش افزود.
پیش از خرید توسط فیسبوک، اینستاگرام بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر فعال داشت و روزانه بیشتر از ۵ میلیون عکس تازه در این پلتفرم آپلود میشد. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل فیسبوک، در زمان خرید خبرداد که اینستاگرام بهگفتن یک برند جداگانه کار خود را ادامه خواهد داد و کاربران هم چنان قادر خواهند می بود تصاویر خود را به شبکههای رقیب ارسال کنند.
در آن زمان، خرید اینستاگرام برای تعداد بسیاری از تحلیلگران و اندوختهگذاران یک خرید وفروش بزرگ و بیسابقه به شمار میرفت. «پاول کدرواسکی»، یکی از اندوختهگذاران فناوری، در گفتگو با بیبیسی حرف های می بود:
«اگر ۱۳ کارمند اینستاگرام را در نظر بگیریم، خرید این اپلیکیشن به ازای هر کارمند ۷۷ میلیون دلار هزینه داشته است که آن را به یکی از گرانترین معامله های تاریخ تبدیل میکند.»
اما امروز، اینستاگرام به یکی از بزرگترین و پرسودترین اپلیکیشنهای جهان تبدیل شده است. این پلتفرم اکنون به طور میانگین هر ۶ روز یک میلیارد دلار درآمد دارد. روال رشد سریع و مدل درآمدی اینستاگرام نه تنها نشان از پیروزی آن دارد، بلکه نشاندهنده هوشمندی تصمیمات فیسبوک در خرید این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۲ است. خریدی که در آن زمان احتمالا برای تعداد بسیاری سوالبرانگیز می بود، اکنون یکی از با اهمیت ترین اندوختهگذاریهای تاریخ دنیای دیجیتال محسوب میشود.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر