به گزارش آیندگان
برخی کارشناسان اعتقاد دارند تب داغ هوش مصنوعی یک حباب زودگذر است که به زودی میترکد. بااینحال «لیسا سو»، مدیرعامل AMD، نظر کاملاً متغیری دارد. او با لحنی قاطع و صریح به این نگرانیها جواب داده و پافشاری کرده که صنعت هوش مصنوعی تا این مدت در دوران نوزادی خود به سر میبرد و مسیر طویل و پررونقی در پیش دارد.
در کنفرانس WIRED در سانفرانسیسکو، خبرنگار این نشریه از مدیرعامل AMD سوال کرد که آیا صنعت هوش مصنوعی در حباب قرار دارد یا خیر. او جواب داد: «از دیدگاه من، قطعاً نه.» لیسا سو معتقد است که نگرانیها دراینباره «مقداری اغراقآمیز» می باشند. استدلال مهم او این است که هوش مصنوعی تا این مدت در ابتدای مسیر تکامل خود قرار دارد. سو میگوید: «هر چه مقدار هم که مدلهای جاری خوب باشند، مدل بعدی بهتر خواهد می بود.» این پیشرفت مداوم علتمیشود که نیاز به قوت پردازشی زیاد تر (و در نتیجه تراشههای زیاد تر) همیشه وجود داشته باشد و دلیلی برای توقف اندوختهگذاری وجود ندارد.
نظرات مدیرعامل AMD درمورد حباب هوش مصنوعی
یکی از نشانههای جدیبودن AMD در بازار هوش مصنوعی، قرارداد سنگین با OpenAI است. مطابق این توافق، OpenAI متعهد شده است که طی سالهای آینده ۶ گیگاوات از پردازشگرهای گرافیکی سری Instinct شرکت AMD را در دیتاسنترهای خود نصب کند. اولین محموله ۱ گیگاواتی برای نیمه دوم سال آینده میلادی برنامهریزی شده است. مسئله دلنشین اینجاست که OpenAI حق دارد بعد از تحقق اهداف این قرارداد، تا ۱۶۰ میلیون سهم از AMD را با قیمت ناچیز (یک پنی) خریداری کند که عملاً ۱۰ درصد سهام شرکت را در اختیار آنها قرار میدهد.
از نظر دیگر AMD قبول کرده که حاضر است برای ادامه تجارت با چین، هزینه آن را بپردازد. با وجود محدودیتهای صادراتی آمریکا، AMD آماده است تا با پرداخت ۱۵ درصد مالیات صادراتی تازه (که توسط دولت ترامپ وضع شده)، چیپهای هوش مصنوعی MI308 را به چین صادر کند.
آخرین مطالب
- سناریوهای دیدار مسی و رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶_آیندگان
- چطور از چتهای خود با ChatGPT گزارش سالانه بسازیم؟_آیندگان
- ایندگان – «خاک زخمی» دارای پوستر رسمی شد_آیندگان
- الجی مانیتور گیمینگ OLED 1440p با نرخ نوسازی ۷۲۰ هرتز معارفه کرد_آیندگان
- لنوو به گمان زیادً لپتاپ گیمینگ با نمایشگر رولشونده افقی معارفه میکند_آیندگان
لیسا سو که توانسته قیمت بازار AMD را از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۳۰۰ میلیارد دلار رساند، اکنون بزرگترین چالش خود را رقابت با انویدیا (با قیمت ۴.۴ تریلیون دلار) و این چنین مشتریانش (همانند گوگل و آمازون که خودشان تراشه میسازند) میداند. او میگوید شبها با این فکر بیدار میماند که «چطور میتوانیم در نوآوری سریع تر عمل کنیم؟» مقصد او ناکامیدادن یک رقیب خاص نیست، بلکه جلوزدن از نقشه راه تکنولوژی برای تصاحب موج بعدی دیتاسنترهاست.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر