به گزارش آیندگان
بازار ماشین این روزها شرایط آرام و ساکتی را سپری میکند. خرید و فروش ماشین به حداقل حالت ممکن رسیده است. حتی از فروشهای سازمانی خودروسازان نیز استقبال به عمل نمیآید. این قضیه را میتوان در آمار تازه فروش و ثبتنام ایرانماشین مشاهده کرد. در مرحله قبلی فروش ایرانماشین نزدیک به یک میلیون نفر ثبتنام کرده بودند. این آمار در مرحله تازه به ۵۲۰ هزار نفر افت یافت. به نظر میرسد فروش اقساطی ماشین تنها راه ممکن برای خروج از رکود در شرایط جاری است.
برگشت رکود یک دهه پیش با ظاهر و باطن متفاوت
نزدیک به یک دهه پیش، بازار ماشین به شرایط شبیه امروز دچار شده می بود. در آن زمان و بعد از امضای توافقنامه برجام، مشتریان انتظار داشتند تا خودروهای داخلی به شدت ارزان شوند. یقیناً این چنین اتفاقی در حقیقت رخ نداد و شرکتهای خودروساز در روبه رو افت قیمتها مقاومت کردند. نتیجه این مقاومت دوطرفه، رکود چندین ماهه بازار ماشین می بود. وزارت صمت در آن زمان برای خروج بازار ماشین از رکود، تسهیلات خرید ماشین را در نظر گرفت. همزمان خودروسازان نیز فروش اعتباری محصولات خود را اغاز کردند تا بازار به توازن برسد.
بااینحال شرایط دوره جاری متفاوت از یک دهه قبل است. مصرفکنندگان به خرید ماشین علاقهای ندارند، چرا که اندوخته خود را به بازارهای موازی هدایت کردهاند. بهطور مثال مشتریان اکنون خرید طلا و ارز را سودآورتر و عقلانیتر از خرید ماشین میدانند.
در شرایط جاری خودروسازان میتوانند تقاضای خریداران واقعی را تحریک کنند. این گروه از مشتریان، افرادی می باشند که خودروهای کارکرده با مدل قبل از ۱۳۹۹ را در تملک دارند. متقاضیان واقعی در شرایط جاری نیازی به معاوضه ماشین حس نمیکنند، چرا که میتوانند با صرف هزینهای اندک، اتومبیل خود را بازسازی کنند. شرکتهای خودروساز برای تحریک تقاضای این گروه از مشتریان، باید شرایط فروش اقساطی ماشین با اقساط طویل مدت و منفعت قابلقبول اراعه دهند.
آخرین مطالب
- گلکسی S26 زیر سایه بحران حافظه؛ تلاش سامسونگ برای جلوگیری از تأخیر_آیندگان
- لامبورگینی تمراریو با کیت بدنه دلنشین معارفه شد + عکس_آیندگان
- محتوای بزرگسالانه در ChatGPT از سهماهه اول سال ۲۰۲۶ آزاد میشود_آیندگان
- سندروم ویبره خیالی: توهم لرزش گوشی در عصر دیجیتال_آیندگان
- آب معدنی در بطریهای پلاستیکی چندان سالم نیست_آیندگان

گروه فرد دیگر از مشتریان واقعی ماشین، افرادی می باشند که برای بار نخست عمل به خرید ماشین میکنند. شرکتهای خودروساز بزرگ داخلی همچون پارسماشین و سایپا، میتوانند با اراعه تسهیلات خرید برای خودروهای خانواده کوییک و ساینا، این گروه از مشتریان را به سمت خود بکشانند. مشتریان ماشین اولی نیز ترجیح خواهند داد بهجای خرید یک پراید یا پژو کارکرده و مسن، کوییک و ساینا صفرکیلومتر خریداری کنند.
اگر شرایط فروش اقساطی ماشین اجرا نشود، چه خواهد شد؟
امکان پذیر برخی کارشناسان اکنون به انتظار جهش یکباره بازار نشسته باشند، موضوعی که وقوع آن هم چنان در مختصرزمان دور از انتظار به نظر میرسد. درصورتیکه خودروسازان بزرگ از اراعه شرایط فروش اقساطی ماشین خودداری کنند، بازار بیشازپیش در رکود فرو خواهد رفت. از نظر دیگر استقبال از شرایط فروش خودروسازان نیز کمرنگتر خواهد شد. درهمینحال ما به دوره سنتی رکود بازار ماشین یعنی فصل پاییز نزدیک میشویم. درصورتیکه خودروسازان برای این دوره چارهجویی نکنند، صنعت ماشین بهخصوص در قسمت خودروسازان کوچک با صدمه روبه رو خواهد شد.
دسته بندی مطالب
فرهنگ وهنر